Sisäministeriöltä pyyhkeitä Nokian kriisiviestinnälle

Kansliapäällikkö Viljasen mukaan viestinnän pitää olla nopeaa ja totuudenmukaista, kun on kyse ihmisen hengestä ja terveydestä.

Sisäministeriön kansliapäällikkö Ritva Viljanen kritisoi Nokian kriisiviestintää MTV:n Huomenta Suomen haastattelussa.

- Tämän päivän kriiseissä osa kriisin johtamista on viestintää. Sillä on suuri merkitys.

Viljasen mukaan viranomaisviestinnän pitää olla nopeaa, avointa ja ammattitaitoista. Kriisiä ei saa myöskään aliarvioida. Esimerkiksi Nokian vesikriisissä olisi hänen mukaansa pitänyt lähettää hätätiedote.

Viljanen pitää hyvänä viranomaistutkinnan aloittamista Nokian tapauksesta.

- Viime kädessä viestinnästä vastaa kunnan johto, eli valtuusto, hallitus, kunnan ylin virkamiesjohto.

Viljasen mukaan joissain lehtihaastatteluissa on ollut huomattavissa, että kunnanjohto on noudattanut viestinnässä erityistä varovaisuutta esitutkinnan pelossa.

- Kriisiviestintä ei voi olla koskaan viranomaistoiminnan peittelyä. Näin ei voi ajatella.

Sisäministeriöstä toivotaan, että Suomen pelastusalueille nimitettäisiin viestinnän ammattilainen vastaamaan muun muassa kriisiviestinnästä.

- Kun on ihmisen hengestä ja terveydestä kysymys, viestinnän pitää olla avointa, nopeaa ja totuudenmukaista, Viljanen summaa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat