Siljan tulos heikkeni: Merenkurkun liikenne loppuu

Polttoainekulujen roima kasvu heikensi Siljan tulosta alkuvuonna ja yhtiö on tehnyt päätöksen Merenkurkun liikenteen lopettamisesta vuodenvaihteessa.

Polttoainekulujen tuntuva kasvu heikensi selvästi Silja Linen tulosta alkuvuonna, vaikka matkustajatuotot kasvoivat. Yhtiön tammi-syyskuun tulos rahoituserien jälkeen jäi nyt 6 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 16 miljoonaa euroa.

Silja laskee polttoaineen kallistumisen leikanneen alkuvuoden tulosta 14 miljoonalla eurolla. Merenkurkun liikenne on verovapaan myynnin päättymisen vuoksi saanut kaksi miljoonaa euroa julkista tukea, mutta siitä huolimatta se on pudottanut yhtiön katetta 8 miljoonalla eurolla.

Silja kertoikin tänään tehneensä nyt päätöksen Merenkurkun liikenteen lopettamisesta vuodenvaihteessa. Linjalla on liikennöinyt Vaasanlaivat Wasa Queen -aluksella. Sen jälkeenkin yhtiössä tarvitaan Siljan mukaan lisää kustannusleikkauksia, jotta kannattavuus varmistuu myös ensi vuodelle. Koko tämän vuoden liiketuloksen ennakoidaan painuvan tappiolle, mutta tulos rahoituserien jälkeen jäänee nollatasolle.

Siljan päälinjoilla tuottojen kehitys jatkui yhtiön mukaan tyydyttävänä. Lippujen hintoja on kuitenkin polttoaineen kallistumisen vuoksi jouduttu korottamaan, mikä voi jatkossa heikentää markkinoita. Matkustajia Silja kuljetti tammi-syyskuussa noin 4 miljoonaa kappaletta eli noin 300 000 vuoden takaista vähemmän. Merenkurkussa matkustajia oli heinä-syyskuussa hieman vuoden takaista enemmän, mutta koko
tammi-syyskuussa matkustajamäärä tipahti viime vuodesta melkein puoleen.

Ulosliputus yhä harkinnassa

Siljalla on parhaillaan meneillään yt-neuvottelut Silja Europan liputtamisesta ulkomaille, ja yhtiön mukaan ne saatetaan päätökseen lain mukaisessa määräajassa. Johtopäätöksiä asiasta tehdään tämän jälkeen. Viime kädessä asiasta päättävät aluksen saksalaiset omistajat.

Silja Europa ei ole Silja-konsernin omistuksessa, vaan sen rahtaama. Omistajia ovat laivan rakentanut telakkayhtiö ja sen saksalaiset rahoittajat. Viking Line ilmoitti aiemmin tällä viikolla keskeyttävänsä omat ulosliputushankkeensa sen jälkeen, kun varustamoyhdistysten ja Merimies-unionin viime viikolla sopivat miehistökulujen 10-15 prosentin leikkauksista.

Siljan mukaan Suomen lipun kilpailukyky parani ratkaisulla kyllä Ruotsin tasolle, mutta on edelleen selvästi heikompi kuin muissa vertailukelpoisissa Eta-maissa, lähinnä Tanskassa, Norjassa ja Saksassa. Baltian maissa kustannustaso on vielä niitäkin matalampi. Siljan aluksista neljä on jo ennestään Ruotsin lipun alla.

Merimies-unioni, jonka päättävät elimet käsittelevät viime viikolla neuvoteltua sopimusta 15. marraskuuta, on asettanut ulosliputusten ja mahdollisten irtisanomisten peruuttamisen ehdoksi sopimuksen voimaan tulolle.

Liikenne Vaasan ja Uumajan välillä loppuu


Siljan tytäryhtiö Vaasanlaivat lopettaa liikenteensä Vaasan ja Uumajan välillä vuodenvaihteessa. Silja ilmoitti päätöksestä tänään. Vaasan ja Uumajan välinen liikenne on ollut pahoin tappiollista sen jälkeen kun verovapaa myynti laivalla loppui toissa kesänä.

Merenkurkun laivaliikennettä on tuettu noin 20 miljoonalla markalla vuodessa, mutta tuki ei riittänyt pelastamaan liikennettä. Viime kuukausina tilannetta on kärjistänyt vielä entisestään öljyn korkea hinta.

Päätös liikenteen lopettamisesta ei tullut yllätyksenä. Silja ilmoitti jo lokakuussa ryhtyvänsä ajamaan alas Vaasan liikennettä ja aloittavansa yt-neuvottelut henkilöstön kanssa. Vaasanlaivoilla on noin 60 merihenkilöstöön kuuluvaa vakituista työntekijää, jotka on tarkoitus siirtää Siljan muille reiteille.

Wasa Queenin laivaluottamusmiehen Kari Nurmirinnan mukaan neuvotteluissa on lähdetty siitä, että henkilökuntaa ei irtisanota. Työntekijät ovat odotelleet jo pitkään selvyyttä liikenteen kohtalosta, ja nyt se saatiin, huomauttaa Nurmirinta.

Merenkurkun neuvosto käsittelee laivaliikenteen lopettamista kokouksessaan viikon päästä Uumajassa. Neuvosto on tilannut ruotsalaisilta konsulteilta selvityksen siitä, millä tavoin liikennettä on mahdollista jatkaa kannattavalla tavalla Merenkurkussa.

Merenkurkun neuvoston toiminnanjohtaja Paul Lindell ei usko, että laivaliikenne Vaasan ja Uumajan välillä päättyy lopullisesti. Muutaman kuukauden liikennekatkos kuitenkin näyttää todennäköiseltä, sanoo Lindell. Hän ei kuitenkaan halua kertoa tässä vaiheessa tarkemmin suunnitelmista tai siitä, kuka liikennettä mahdollisesti jatkossa hoitaisi.

Merenkurkun neuvosto aikoo esittää selvityksen valmistuttua Suomen ja Ruotsin hallituksille oman ehdotuksensa toimista, joiden turvin liikennettä voitaisiin jatkaa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat