Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Shanghai

Shanghai International Circuit.
Shanghai International Circuit.Getty Images
Julkaistu 09.02.2017 16:25

Huippumodernin Shanghain radan merkittävin ominaispiirre on mutkien pituus. Etenkin ensimmäisessä mutkassa kuljettajiin kohdistuu yli 2 G:n voimat lähes neljän sekunnin ajan. Radalla on erittäin pitkä takasuora, joka laittaa moottorit koville.

Mutkissa ajamisen ja jarruttamisen suhteen rata muistuttaa jonkin verran Nürburgringiä. Radan suunnitteli F1-sarjan hoviarkkitehti Hermann Tilke, joka on vastannut myös mm. Malesian, Bahrainin ja Turkin F1-radoista sekä Hockenheimin muutostöistä.

Shanghain ratakartta
Shanghain ratakartta

Vuoden 2004 MM-sarjaan valmistuneen radan rakentamisen kokonaiskustannukset kipusivat noin 260 miljoonaan euroon. Muissakaan kustannuksissa ei ole säästelty. Rataa on silti haukuttu hieman persoonattomaksi ja tylsähköksi.

Shanghain radalla on kapasiteettia 200 000 katsojalle. 29 000 istumapaikan pääkatsomosta näkee hyvin lähes 80 prosenttia radasta. Lehtereillä on silti ollut runsaasti tyhjää tilaa viime vuosina, ja kilpailu on tehnyt taloudellista tappiota. Sopimusta Kiinan GP:n järjestämisestä jatkettiin kuitenkin vuoteen 2018 asti.

Leveältä radalta löytyy pitkien suorien lisäksi erittäin tiukkoja mutkia - etenkin kierroksen alussa oleva mutkien 1, 2 ja 3 yhdistelmä, joissa käännytään parhaimmillaan 270 asteen verran. Ratakartta on kiinalaisen shang-merkin muotoinen.

Rataennätys: 1.32,238 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)

Kiinan GP:n aikaisemmat voittajat:

2016 Nico Rosberg, Mercedes
2015 Lewis Hamilton, Mercedes
2014 Lewis Hamilton, Mercedes
2013 Fernando Alonso, Ferrari
2012 Nico Rosberg, Mercedes
2011 Lewis Hamilton, McLaren
2010 Jenson Button, McLaren
2009 Sebastian Vettel, Red Bull
2008 Lewis Hamilton, McLaren
2007 Kimi Räikkönen, Ferrari
2006 Michael Schumacher, Ferrari
2005 Fernando Alonso, Renault
2004 Rubens Barrichello, Ferrari

Radan viralliset sivut

Lisää aiheesta:

AustinSingaporeShanghaiSakhirSakhirAustin
F1

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • Eilen10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"