Seura: Kymmenen kuljettajan kertomukset karua luettavaa – koulukyytejä hoitavan Kajonin kuskit paiskivat kohtuuttoman ylipitkiä työputkia

Mitä seuraa kun taksimonopoli puretaan? 7:44
Jorma Palomäki Kajon Oy:sta ja Timo Koskinen taksiliitosta vierailivat toissakeväänä Huomenta Suomessa puhumassa taksialan vapautumisesta. Osa Kajonin kuskeista syyttää Seuran jutussa Palomäen olevan kiinnostunut "vain rahasta".

Esimerkiksi koulukuljetuksia sekä muuta taksi- ja pikkubussiliikennettä hoitavan Kajon Oy:n toimintakulttuurissa on Seuran mukaan pahoja ongelmia. Ylipitkiä työpäiviä painetaan lepoajoista välittämättä, ja yöunien vähyydellä jopa kehuskellaan.

Seura on haastatellut muun muassa luottamushenkilönä Kajonissa toiminutta henkilöä, jonka mukaan yrityksessä on vallinnut kulttuuri, jossa lepoajoista "ei ole välitetty tuon taivaallista".

Juttuun on myös haastateltu kymmentä Kajonin koulukyytejä hoitanutta kuskia, joista osa ajaa yrityksen autoilla edelleen.

– Kajonilla lapsia ei arvosteta pätkääkään, yksi Seuran haastattelema kuski Raimo kiteyttää.

Kuski: "Monet kehuivat, kuinka vähillä yöunilla he tulivat toimeen"

Työtahti on ollut hurja etenkin pääkaupunkiseudulla.

Lehden haastattelemalla Tonilla työviikko oli kolme vuotta putkeen samanlainen. Aluksi viikolla kouluajoja, ja heti perään perjantain yövuoroon.

– Ajoin niin kauan, kun silmät pysyivät auki, yleensä lauantaihin aamuviiteen. Sitten nukkumaan, ja puolenpäivän jälkeen ajoa sunnuntaiaamuun, Toni kuvailee Seuralle.

– Monet kehuivat, kuinka vähillä yöunilla he tulivat toimeen. Heillä tosin ei ollut perhe-elämää, arvioi Roope.

Haastattelujen perusteella ongelma ei liity yksittäisiin tekijöihin, vaan selkeästi suurin osa Kajonin pääkaupunkiseudun-kuskeista on ajanut laittomia määriä.

Vammaiskyydityksessä oli pidettävä ikkunaa auki väsymyksen takia

Kuskit kertovat myös esimerkiksi tapauksesta, jossa toimistoon oli saapunut reklamaatio. Yöllisistä ajoista tunnetun kuskin oli havaittu pitävän vammaisia kuljettaessaan auton ikkunaa auki – väsymyksensä johdosta.

Kuskien mukaan syy ylipitkiin työaikoihin oli matala palkka, jolla kiusaus lisäajoihin oli liian suuri. Useat kuskeista ovat Seuran mukaan kokeneet työnantajan painostaneen lisäajoihin.

Lisäksi työaikavalvontaan liittyvän kuljettajakortin käyttöä ei juuri seurattu, ja asioita järjestelemään pyrkineet luottamushenkilöt savustettiin tehtävistään.

274 työaikarikettä – miksei valvoja tehnyt rikosilmoitusta?

Seuran mukaan epäselvyyksiä on ollut myös viranomaisten tarkastuksissa.

Esimerkiksi vuodenvaihteen 2014–2015 tienoilla tarkastajat havaitsivat yrityksen kuskeilta kolmen kuukauden osalta yhteensä 274 työaikarikettä. Jostain syystä Etelä-Suomen aluehallintovirasto ei tehnyt yrityksestä silti rikosilmoitusta.

Etelä-Suomen avin kuljetusalan työsuojelutarkastajien päällikkönä sittemmin aloittanut Aki Eriksson ei osannut sanoa Seuralle, miksei rikosilmoitusta ole aikanaan tehty.

Lue myös:

    Uusimmat