Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Seura: Kymmenen kuljettajan kertomukset karua luettavaa – koulukyytejä hoitavan Kajonin kuskit paiskivat kohtuuttoman ylipitkiä työputkia

7:44Mitä seuraa kun taksimonopoli puretaan?Jorma Palomäki Kajon Oy:sta ja Timo Koskinen taksiliitosta vierailivat toissakeväänä Huomenta Suomessa puhumassa taksialan vapautumisesta. Osa Kajonin kuskeista syyttää Seuran jutussa Palomäen olevan kiinnostunut "vain rahasta".
Julkaistu 02.03.2019 12:32
Toimittajan kuva
Alec Neihum

alec.neihum@mtv.fi

Esimerkiksi koulukuljetuksia sekä muuta taksi- ja pikkubussiliikennettä hoitavan Kajon Oy:n toimintakulttuurissa on Seuran mukaan pahoja ongelmia. Ylipitkiä työpäiviä painetaan lepoajoista välittämättä, ja yöunien vähyydellä jopa kehuskellaan.

Seura on haastatellut muun muassa luottamushenkilönä Kajonissa toiminutta henkilöä, jonka mukaan yrityksessä on vallinnut kulttuuri, jossa lepoajoista "ei ole välitetty tuon taivaallista".

Juttuun on myös haastateltu kymmentä Kajonin koulukyytejä hoitanutta kuskia, joista osa ajaa yrityksen autoilla edelleen.

– Kajonilla lapsia ei arvosteta pätkääkään, yksi Seuran haastattelema kuski Raimo kiteyttää.

Kuski: "Monet kehuivat, kuinka vähillä yöunilla he tulivat toimeen"

Työtahti on ollut hurja etenkin pääkaupunkiseudulla.

Lehden haastattelemalla Tonilla työviikko oli kolme vuotta putkeen samanlainen. Aluksi viikolla kouluajoja, ja heti perään perjantain yövuoroon.

– Ajoin niin kauan, kun silmät pysyivät auki, yleensä lauantaihin aamuviiteen. Sitten nukkumaan, ja puolenpäivän jälkeen ajoa sunnuntaiaamuun, Toni kuvailee Seuralle.

– Monet kehuivat, kuinka vähillä yöunilla he tulivat toimeen. Heillä tosin ei ollut perhe-elämää, arvioi Roope.


Haastattelujen perusteella ongelma ei liity yksittäisiin tekijöihin, vaan selkeästi suurin osa Kajonin pääkaupunkiseudun-kuskeista on ajanut laittomia määriä.

Vammaiskyydityksessä oli pidettävä ikkunaa auki väsymyksen takia

Kuskit kertovat myös esimerkiksi tapauksesta, jossa toimistoon oli saapunut reklamaatio. Yöllisistä ajoista tunnetun kuskin oli havaittu pitävän vammaisia kuljettaessaan auton ikkunaa auki – väsymyksensä johdosta.

Kuskien mukaan syy ylipitkiin työaikoihin oli matala palkka, jolla kiusaus lisäajoihin oli liian suuri. Useat kuskeista ovat Seuran mukaan kokeneet työnantajan painostaneen lisäajoihin.

Lisäksi työaikavalvontaan liittyvän kuljettajakortin käyttöä ei juuri seurattu, ja asioita järjestelemään pyrkineet luottamushenkilöt savustettiin tehtävistään.

274 työaikarikettä – miksei valvoja tehnyt rikosilmoitusta?

Seuran mukaan epäselvyyksiä on ollut myös viranomaisten tarkastuksissa.

Esimerkiksi vuodenvaihteen 2014–2015 tienoilla tarkastajat havaitsivat yrityksen kuskeilta kolmen kuukauden osalta yhteensä 274 työaikarikettä. Jostain syystä Etelä-Suomen aluehallintovirasto ei tehnyt yrityksestä silti rikosilmoitusta.

Etelä-Suomen avin kuljetusalan työsuojelutarkastajien päällikkönä sittemmin aloittanut Aki Eriksson ei osannut sanoa Seuralle, miksei rikosilmoitusta ole aikanaan tehty.

Lisää aiheesta:

Melkein kaksi kuukautta ajoa ilman lepopäivää – raskaan liikenteen ajo- ja lepoaikoja rikotaan paljonAnonyymi Instagram-käyttäjä antaa äänen suomalaisten karmeille kokemuksille työelämässä – haukkumista, pimeää työtä ja olemattomia taukojaTaksiyrittäjät vaativat valvontaa – "Huijaaminen heijastuu koko toimialaan""Helsingin vanhin taksikuski" Tapio, 83, ei aja ylinopeutta ja välttelee pahamaineista taksitolppaa: "Minä en oikein ole siihen käsirysyyn uskaltanut lähteä"Plagiointia, hintasuhmurointia ja vääriä tarroja – taksiala avautuu harmaita hiuksia aiheuttavista "bernerläisistä" kuljettajistaHS: Taksikuskien riitely pelottaa Hankasalmella: Lapsia kutsuttu etanoiksi, jätetty kyydistä – asiakkaille kiroiltu
TaksitYritykset ja bränditAutotKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Taksit
  • 13.12.21:14
    Poliisi

    Poliisin sakkovihko sauhusi: "Yksi taksikuski katsoi jalkapalloa ajaessaan"

  • 5.12.19:25
    Viiden jälkeen

    Bolt taksamittareista: Paluu menneisyyteen

  • 1.12.16:45
    Huijaukset

    Kansanedustaja joutui taksihuijauksen kohteeksi – "Räikeä esimerkki, miten villinä taksitouhu pyörii"

  • 28.11.14:42
    Orpon hallitus

    Taksipäätös: Mittaripakko palaa, värilliset rekisterikilvet autoihin

  • 10.11.06:50
    Kirjat

    "Kyyneleet valuivat" – taksikuski koosti uransa mieleenpainuvimmat kohtaamisensa kirjaksi