Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet
Sebastian Vettelin ja Lewis Hamiltonin kohtaaminen Kanadan GP:n jälkee oli jäinen.
Sebastian Vettelin ja Lewis Hamiltonin kohtaaminen Kanadan GP:n jälkee oli jäinen.xpbimages.com
Julkaistu 19.06.2019 07:00
Toimittajan kuva
Anssi Shemeikka

anssi.shemeikka@mtv.fi

@anssishemeikka
Toimittajan kuva

Kasperi Kunnas

kasperi.kunnas@mtv.fi

@kaustoFI

Ferrarin F1-kuljettaja Sebastian Vettel esitti huolensa sarjan tilasta ja tulevaisuudesta Kanadan GP:ssä Lewis Hamiltonin kanssa tapahtuneen välikohtauksen jälkeen. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen ja selostaja Niki Juusela jakavat Vettelin huolen osittain.

Oikarisen mukaan F1:n tulevaisuus näyttää kohtuulliselta, mutta säännöt kaipaavat muutosta. Tulevana syksynä on tarkoitus päättää vuonna 2021 voimaan tulevista uudistuksista.

– Lajin tulevaisuuden kannalta uusissa säännöissä on oleellista autojen aerodynaamikan muokkaaminen siten, että kilvanajo ja ohittaminen helpottuisivat. Tämän myötä nähtäisiin tiukempia taisteluita kuljettajien välillä. Se on tärkein asia, Oikarinen sanoo.

Sekä Juusela että Oikarinen näkevät F1:n tuulilasissa isona kynnyskysymyksenä järkevämmän tulonjaon. 

– Kustannuskehitys on ollut pienien tallien kannalta täysin kestämätön. Rahanjakoa on saatava terveemmälle pohjalle, se on ihan päivänselvä asia, Juusela sanoo.

– Kukaan ei halua siihen tilanteeseen, että talleja on pian kuusi jäljellä ja kuljettajapaikkoja 12. Lajin jatkuvuus pitää jollain tavalla turvata, ja yksi keino on taata pienemmille toimijoille ylipäätään mahdollisuus osallistua Formula ykkösiin, selostaja jatkaa.

Sebastian Vettelin ja Lewis Hamiltonin välikohtaus synnytti keskustelun F1:n tilasta – asiantuntijat jakavat Vettelin huolen: "Kukaan ei halua siihen tilanteeseen"

LUE MYÖS: Kova väite F1-kuskilta nykyautoista: "Kartingin ajaminen on raskaampaa"

Oikarinen hakee taloudellisella puolella vertailukohtaa lajirajojen ulkopuolelta.

– Rahanjako F1:ssä on ollut vinoutunutta kautta aikojen. Jos verrataan, miten tulonjako tapahtuu esimerkiksi NHL:ssä tai Valioliigassa, meininki on hyvin erilaista. Diktatuuria tarvittaisiin tilannetta säätelemään, Oikarinen sanoo.

– On puhuttu mahdollisesti tulevasta budjettikatosta, jonka myötä kilpailua saataisiin tasattua. Jos tällä hetkellä ollaan rehellisiä, eihän Alfa Romeolla ole ikinä mahdollisuutta pärjätä kilpailussa Ferraria tai Mercedestä vastaan. Se on kylmää matematiikkaa. Toisella taholla on vain paljon enemmän rahaa käytettävissä auton kehittämiseen.

Nykyiseen tallien väliseen epätasa-arvoon on Oikarisen mukaan valuttu Concorde-sopimus kerrallaan. Kyseessä on sisällöltään salainen FIA:n, tallien ja sarjan oikeuksia hallinnoivan FOA:n välinen sopimus. Sopimus määrittelee ehdot tallien kilpailulle sekä televisiotulojen ja palkintorahojen jakautumiselle.

Nykyinen sopimus solmittiin vuonna 2013. Concorden lisäksi taloudellista epätasa-arvoa on luonut esimerkiksi Ferrarin oma erikoisdiili sarjan kanssa.

Moottoriurheilun kuninkuussarjaa on syytetty nykyisin liian kliiniseksi. Kuljettajia on kritisoitu tarttumapinnan puutteesta.

– Jos verrataan muutaman vuoden takaiseen, McLaren teki kärjessä ollessaan kuljettajistaan marionetteja hiomalla kaiken särmän pois. Nyt se tilanne ei ole enää niin paha, Oikarinen näkee.

– Tietysti pitää muistaa, että nykyään mukana on isoja suuryrityksiä, joilla on aivan eri tavalla rahaa sarjassa kiinni kuin yhteistyökumppaneilla menneillä vuosikymmenillä. Tietenkään tällaiset tahot eivät halua näyttäytyä epämiellyttävissä kuvissa. Jos haluamme, että F1 on iso maailmanlaajuinen sarja, on hyväksyttävä isojen yritysten läsnäolo siinä. He haluavat, että kuljettavat ovat nostamassa, eivät laskemassa, yritysten arvoa, Oikarinen muistuttaa.

LUE MYÖS: Valtteri Bottas vähättelee renkaiden merkitystä – löysi muitakin syitä Mercedeksen hyvälle alkukaudelle​​​​​​​

Hamiltonin ja Vettelin välikohtaus nosti pintaan keskustelun lajin tilasta. Juuselalla riittää ymmärystä turhautuneelle saksalaiselle.

– F1-romantikkona ymmärrän hyvin Vettelin turhautumisen. Kilpailijoiden tulisi voida selvittää hampaan koloon jäävät asiat varikkoalueella keskenään ilman, että siinä on lakimiehet välissä. F1-historia on täynnä ristiriitaisia tilanteita, joista annettaisiin tänä päivänä aikasakkoja, mustia lippuja ja varikon läpiajorangaistuksia.

– Maalaisjärkeä voisi ehkä käyttää enemmän kilpailun omaisissa tilanteissa, jotka liittyvät esimerkiksi ohituksiin. Tuomaristo voisi katsoa niitä enemmän sormien läpi.

Juusela muistuttaa, etteivät havaitut ilmiöt koske urheilussa pelkästään Formula ykkösiä. 

– Kaikki lajit ovat toki muuttuneet aikojen saatossa. Eihän Valioliigassakaan pelaajat lähde enää fanien kanssa ottelun jälkeen kaljalle. Tietty maanläheisyys ja aitous olisi kuitenkin terve lisä formuloihin. Tietty rempseys ei veisi kuninkuusluokan statusta mihinkään. Ehkä sarja voisi ottaa ajatusmalleissa ja lähestyttävyydessä mallia Nascarista, Indysta ja miksei jopa Le Mansista.

– Kaiken ei tarvitsisi olla niin älyttömän johdettua. Tilaisuudet kisaviikonloppujen ympärillä voisivat olla avoimempia, annettaisiin persoonien olla persoonia. Markkinatalous vaikuttaa tässä älyttömän paljon. Uskon kuitenkin, että sponsoritkin ymmärtäisivät tilannetta paremmin. Kyse on naiivisti sanottuna elämästä ja kuolemasta. Kuskit ajavat 300 kilometriä tunnissa kilpaa toisiaan vastaan. Voimakkaatkin lausunnot ajoittain voitaisiin ymmärtää tämän kautta, Juusela sanoo.

Lisää aiheesta:

Toto Wolff kävi kuumana F1:n uudelleen henkiin herättämästä aika-ajoideasta: "Tämä ei ole mitään tosi-tv:tä, Big Brotheria!"F1-sarja kokee historiallisen muodonmuutoksen, Mika Häkkiseltä voimakas puolustuspuhe – "Eihän jengiä muuten kiinnosta mennä sinne"Ross Brawn laukoo tiukkaa tekstiä F1-piirejä repivään erimielisyyteen liittyen: "Nykypäivänä ei ole ainuttakaan sellaista tallia"F1-pomo heitti ilmoille ehdotuksen, joka ei taatusti miellytä kaikkia: tarkoituksena pelastaa pienet tallit – "Meidän täytyy ajatella uudella tavalla"Voisiko F1-kauden käynnistää vain tv-katsojille? – ”Luulen, että tallit ovat erittäin kiinnostuneita”Onko Lance Strollilla riittävää paloa F1-menestyjäksi? – ”Ei ole selkeää jutun juonta”
F1MercedesFerrariAlfa RomeoSebastian VettelLewis HamiltonUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • Eilen12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"

  • Eilen09:03
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottas menetti yllättäen F1-paikkansa: "Meillä oli jo sopimus"

  • Eilen07:25
    Meksikon GP

    Järkyttävä näky F1:ssä – kuljettaja oli ajaa ihmisten päälle: "Olisin voinut tappaa heidät"

  • 26.10.23:58
    F1-tulokset

    F1-kausi 2025: MM-pisteet ja tulokset