SDP jatkaa kestävän kehityksen veromallin ajamista eurovaaleissa – katukampanja kuittailee brexitille Brysselissä asti

EU-vaaleihin lähdetään näistä asetelmista 3:21
Näistä asetelmista lähdetään kevään EU-vaaleihin.

EU-vaalikampanjansa avannut SDP pitää edelleen esillä kestävän kehityksen veroajatustaan, jossa ihmisiä ohjattaisiin ilmaston kannalta parempiin valintoihin arvonlisäveron avulla.

Käytännössä tämä tarkoittaisi, että enemmän päästöjä aiheuttavia tuotteita ja palveluita verotettaisiin enemmän kuin vähäpäästöisiä vaihtoehtoja.

Eduskuntavaalien alla SDP:n veropuheet herättivät hämmennystä, ja puheenjohtaja Antti Rinne sai selitellä kantaansa esimerkiksi lihan verotukseen.

Nyt Rinne arvioi, että asia voisi nytkähtää eteenpäin EU:n kautta.

–  Se saattaa hyvinkin mahdollistua EU:n puitteissa sillä tavalla, että EU mahdollistaa alempien arvonlisäverokantojen käyttämisen ja tällaisen ilmastonlämpenemiselementin siihen mukaan, Rinne sanoi vaaliohjelman julkistustilaisuudessa.

Työntekijöiden reilu kohtelu ja verovälttely esillä

Ilmastonmuutos ja kestävä kehitys ovat SDP:n keskeisiä EU-vaaliteemoja. Puolue aikoo myös kampanjoida työntekijöiden reilun kohtelun ja verovälttelyyn puuttumisen puolesta. SDP muun muassa vaatii, että EU:n pitäisi taata kaikille työntekijöille vahvat vähimmäisoikeudet, kuten reilut työehdot.

Eurovaalijulisteissaan demarit kampanjoi englanninkielisellä "We don't brexit. We fix it" -sanaleikillä, ja kampanja on ulotettu Brysselin kaduille asti. Puoluesihteeri Antton Rönnholmin mukaan kampanjalla halutaan muistuttaa vastuullisesta politiikasta.

–  Suomalaisilla on ollut tapana korjata eikä rikkoa asioita ja pyrkimys siihen, että sellaisiin tilanteisiin ja ratkaisuihin, joihin Britanniassa on ajauduttu, ei pitäisi missään päin maailmaa tai Eurooppaa joutua, Rönnholm kertoi.

Kestävä kehitys esillä myös kokoomuksella

Eurovaaliohjelmansa ovat julkaisseet aiemmin esimerkiksi kokoomus ja keskusta. Kokoomus korostaa kampanjassaan kestävää kehitystä ja taloutta, keskusta taas nostaa esiin yhteistyötä ja yhteisiä arvoja. Perussuomalaiset käyttää kampanjassaan "Äänestä Suomi takaisin" -iskulausetta, jolla puolue otsikoi myös eduskuntavaaliohjelmansa.

Europarlamenttivaaleihin on kolme viikkoa aikaa, joten kampanjointiaika osuu päällekkäin hallitusneuvottelujen kanssa. Ennakkoäänestys alkaa ensi viikolla.

Lue myös:

    Uusimmat