Sanoman Alma Media -kauppa tuli täytenä yllätyksenä työntekijöille – Sanoma-pomon mukaan Aamulehti ja HS eivät ala muistuttaa toisiaan, vaikka niissä voidaan nähdä samoja artikkeleita

Sanoman ja Alma Median kauppa tuli täytenä yllätyksenä työntekijöille, kertoo Alma Median maakuntalehtien pääluottamushenkilö Sari Sainio. Hänen mukaansa media-ala on ollut myllerryksessä pitkään, mutta näin iso fuusio suomalaisessa mediakentässä oli todella yllättävää.

Alma Media myy alueellisen media- ja painoliiketoiminnan Sanoma Media Finlandille 115 miljoonalla eurolla. Kauppa sisältää Aamulehden ja Satakunnan Kansan.

Sanoma Media Finland on STT:n enemmistöomistaja.

– Keskeinen viestimme on, että tämä ei muuta Aamulehden ja Satakunnan Kansan paikallista identiteettiä, vaan alueelliset lehdet keskittyvät alueensa asukkaisiin. Sanoman sisälläkin Helsingin Sanomilla on erilainen ääni kuin Ilta-Sanomilla, samalla tavalla Satakunnan Kansalla on erilainen sisältö ja ääni kuin Aamulehdellä, Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven sanoo STT:lle.

Hankittavissa liiketoiminnoissa työskentelee 365 työntekijää. Työntekijät siirtyvät liiketoiminnan mukana Sanoman palvelukseen, kun kauppa on saatettu loppuun. Sanoma arvioi kaupan toteutuvan tämän vuoden aikana.

"Suosituimmat artikkelit ovat alueellisia"

Duinhovenin mukaan Alma Medialta ostettavissa lehdissä voi jatkossa olla sisältöjä muista Sanoman medioista.

– Aamulehdessä voi jatkossa olla jokin Helsingin Sanomien artikkeli, mutta se on Aamulehden päätoimittajan päätös. Jos hän päättää käyttää hyvän artikkelin, se toimii samalla tavalla kuin nyt Alman lehdissä Iltalehti ja Aamulehti tekevät yhteistyötä, eli saattavat käyttää toisiltaan artikkelin rungon tai koko artikkelin, Duinhoven sanoo.

Hän pitää kuitenkin turhana huolta, että lehdet alkaisivat liikaa muistuttaa toisiaan.

– Huoli on siinä mielessä turha, että suosituimmat artikkelit Aamulehdessä ovat alueellisia ja siksi lehden lukijat lukevat Aamulehteä eikä Helsingin Sanomia. Ei se olisi järkevää Sanomallekaan, koska miksi lukijat ostaisivat Aamulehden täynnä Helsingin Sanomien sisältöä.

Lue myös:

    Uusimmat