Alma Media myy alueellisen media- ja painoliiketoimintansa Sanoma Media Finlandille. Sanomalle siirtyy Alma Media Kustannus, joka kustantaa Aamulehteä ja Satakunnan Kansaa sekä kolmeatoista pienempää lehteä.
Aamulehden vastaava päätoimittaja Jussi Tuulensuu sanoi MTV Uutisten Livessä, että lukijalle kauppa ei paljonkaan näy, tekijöille sen sijaan enemmän.
– Vanhat tutut toimittajat jatkavat, lehti ja verkkolehti näyttävät siltä kuin ennenkin.
Tuulensuun mukaan henkilöstövähennykset eivät ole päällimmäisenä pinkassa, kun kaupan seurauksia mietitään.
Lue myös: Jämsän paikallislehti siirtyy Sanomalle: "Fiilis on varovaisen optimistinen"
– Henkilöstövaikutukset eivät ole kaupan varsinainen motiivi. Synergiaa eli säästöjä odotetaan tukitoiminnoista. Eli esimerkiksi kun ostetaan paperia ja painomustetta, ostetaan keskitetysti ja kirjanpitojärjestelmät ovat olemassa vain yhteen kertaan. Tällaiset toimet lisäävät tehokkuutta.
Tuulensuun mukaan lukijoiden ei myöskään kannata huolestua siitä, että median moniäänisyys vähenisi.
– Huoli pois. Aamulehti on jo nyt Almassa osana isoa yksikköä, jossa mukana on muun muassa Iltalehti ja Satakunnan Kansa. Kaupan myötä meillä on laajemmat hartat tehdä digitaalista yhteistyötä. Tämä mahdollistaa moniäänisyyden entistäkin paremmin, Tuulensuu sanoo.

