Sanna järkyttyi väärästä arkusta isänsä hautajaisissa: ”Mietin koko ajan, onko isämme siellä ollenkaan”

Sanna joutui isänsä hautajaisissa hämmentävään tilanteeseen, jossa joutui jopa pohtimaan, onko esillä olleessa arkussa kokonaan väärä vainaja. Surutyön keskellä ihmetyttää myös hautajaistoimiston tapa hoitaa virhettä.

Sannan isän siunaustilaisuus järjestettiin viime viikon lauantaina pääkaupunkiseudulla. Hartaaseen tilaisuuteen oli kokoontunut joukko vainajan läheisiä, ystäviä ja tuttuja. Kaikki hautajaisiin liittyvät järjestelyt oli tehty hyvissä ajoin, muiden läheisten kanssa oli käyty muun muassa valitsemassa mieleinen pellava-arkku.

Sannan järkytys olikin suuri, kun hän ennen siunaustilaisuuden alkua huomasi, että esillä oli aivan toinen arkku kuin hänen isälleen oli valittu.

– Tilanne oli kamala. Siinä tuli heti mietittyä, että onko isämme arkussa ollenkaan. En voinut asiasta mainita hautajaisten aikana, koska ne olisivat menneet täysin piloille, Sanna kertoo MTV Uutisille.

Myös Sannan veli oli huomannut väärän arkun. Hautajaisten jälkeen Sanna soitti kaikille lähiomaisille kertoen tapahtuneesta.

– Setäni ja tätini (vainajan sisarukset) luonnollisesti järkyttyivät tapahtuneesta. Isämme oli haudattu halvimpaan mahdolliseen arkkuun, vaikka olimme hautaustoimiston kanssa sopineet ja maksaneet.

Samana iltana hän oli yhteydessä myös hautaustoimistoon. Sannan mukaan sieltä oli lähdetty kiireellä krematorioon varmistamaan asiaa.

– Se lisäsi epäilystä siitä, menivätkö he tarkastamaan vainajan henkilöllisyyttä.

Viikonlopun jälkeen huojentava tieto

Maanantaiaamuna hautaustoimistolta tuli huojentava tieto: viikonloppuna haudatussa arkussa oli ollut oikea vainaja. Tämän jälkeen hautaustoimiston kanssa alkoi selvittely siitä, miten asia korvataan omaisille.

Aluksi hautaustoimisto ehdotti, että he maksavat kalliimman ja halvemman arkun välisen hintaerotuksen.

– Meitä moitittiin siitä, ettemme reklamoineet isämme olleen väärässä arkussa, kun veljeni ja äitini kävivät häntä alle kaksi viikkoa kuoleman jälkeen katsomassa.

Sanna kertoo, etteivät he todellakaan tienneet, missä vaiheessa vainaja laitetaan omaan arkkuunsa. Äiti ja veli sanoivat jälkeenpäin, etteivät he kiinnittäneet mitään huomiota arkkuun, jossa vainaja oli. Arkussa ei myöskään tuolloin ollut kantta päällä.

– Jos he olisivatkin huomanneet arkun olleen väärä, olisivat he olettaneet arkun olevan väliaikainen.

Hyvityksenä tarjottiin sataa euroa

Omaiset pyysivät, että heille hyvitetään arkun hinta kokonaisuudessaan. Hautaustoimistolle tämä ei käynyt, mutta pitkään pohdittuaan he suostuivat korvaamaan 100 euroa mielipahasta.

– Kieltäydyin summasta, koska se tuntui niin mitättömältä, kun se noin esitettiin. Olisin toivonut, että he olisivat ottaneet tapahtumasta täyden vastuun, eivätkä olisi syyttäneet omaisia.

Hänen mukaansa hautaustoimisto oli myös ehdottanut, että koska vainajaa ei ollut vielä tuhkattu, hänet voitaisiin siirtää arkkuun, joka hänelle oli alun perin ostettu. Nainen sanoo, ettei halunnut enää vaihtaa arkkuja.

– Mietin, olisivatko he voineet käyttää arkkua, jossa isäni lepäsi viisi viikkoa vielä uudelleen, jos olisimme antaneet luvan arkun vaihtoon.

Lisämielipahaa surun keskellä

Sannan mukaan raha ei tätä tilannetta muuta, mutta hautaustoimiston tapa hoitaa reklamaatiota täytyy olla toinen. Hän lisää, ettei hän olisi ikinä tehnyt asiasta julkista, jos reklamaatio hautaustoimiston kanssa olisi sujunut asiallisesti.

– Pahin tunne oli ehdottomasti se, että jouduimme pohtimaan tämän surun keskellä hautajaisissa ja niiden jälkeen, oliko isämme oikeasti hänelle järjestetyissä hautajaisissa ja arkussa.

Nainen kertoo, että noin kymmenen vuotta vakavasta sairaudesta kärsinyt isä kuoli vain 54-vuotiaana.

– Hän eli tosi pienellä rahalla, mutta oli melko tyytyväinen elämäänsä. Halusimme veljeni kanssa järjestää hänelle hienot hautajaiset ja mieluisan viimeisen leposijan, koska hän oli vaikean ja lyhyen elämänsä jälkeen sen ansainnut.  

"Inhimillinen virhe"

Hautaustoimiston mukaan kyse oli inhimillisestä virheestä.

– Ongelmallista oli se, että omaiset olivat nähneet arkun, mutta kukaan ei siinä vaiheessa sanonut mitään väärästä arkusta. Meillä on käynyt inhimillinen virhe. Sisäiseen tilauslomakkeeseen oli kirjoitettu väärä arkkumalli, eikä kukaan osannut epäillä sitä missään vaiheessa.

Hautaustoimiston edustajan mukaan omaiselle oli kerrottu heti lauantaina, että arkussa on oikea vainaja. 

– Jokaisessa arkussa on nimilappu, ja myös tämä kyseinen omainen on tuon lapun nähnyt kirkossa. 

Lue myös:

    Uusimmat