Sekä poliisi että Liikenneturva kiittelevät piakkoin voimaan tulevaa sähköpotkulakia, mutta parannettavaakin löytyisi molempien mukaan vielä.
MTV Uutiset Live oli mukana poliisin ja Liikenneturvan järjestämässä sähköpotkulautaratsiaa Helsingin keskustassa keskiviikkona iltapäivällä. Ylikomisario Dennis Pasterstein Helsingin poliisista kertoo ongelmien sähköpotkulautojen kanssa alkavan yleensä iltaisin.
– Nyt iltapäivän aikana on ollut muutama jalkakäytävällä ajaminen. Haasteet yleensä tulee ilta-aikaan enemmän, Pasterstein kertoo.
Hänen mukaansa tilanne on kuitenkin parantunut Helsingissä sen jälkeen, kun skuuteille asetettiin entistä tiukemmat nopeusrajoitukset nimenomaan iltoihin ja viikonloppuihin.
Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroisen mukaan eniten onnettomuuksia sattuu 12–13-vuotiaille pojille. Suomessa sähköpotkulautojen käyttöön ei ole asetettu varsinaista ikärajaa, mutta uuden sähköpotkulautalain mukana sellainen saattaa tulla. Lain oli määrä tulla voimaan vappuna, mutta se on edelleen eduskunnan käsittelyssä.
– Liikenneturva on esittänyt, että sähköpotkulaudan ei tulisi olla lasten kulkuväline. Olemme esittäneet 15 vuoden ikärajaa, Anteroinen sanoo.
Sekä poliisi että Liikenneturva ovat huolissaan nimenomaan nuorten sähköpotkulautailusta. Jo pelkästään tällä viikolla Helsingissä on tapahtunut kaksi sähköpotkulautaonnettomuutta, joissa on ollut osallisena alle 15-vuotiaita.
Anteroinen on optimistinen, että turvallisuustilanne tulee parantumaan jatkossa.
– Monia asioita tehdään jo tällä hetkellä. Valvonta on yksi tärkeä osa. Uusi laki tulee parantamaan sähköpotkulautailun turvallisuutta, Anteroinen sanoo.
Pasterstein kiittelee uudessa laissa sitä, että jatkossa poliisi voi puhalluttaa myös pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita. Kypäräpakkoa uuteen lakiin ei sen sijaan ole tulossa. Pasterstein ihmettelee tätä.
– Se mitä itse jäin kaipaamaan on kypärä. Se on paras keino turvata itsensä onnettomuustilanteissa. Näyttäisi siltä että tämmöistä pakkoa ei ole tulossa. Sitä jää kaipaamaan, Pasterstein sanoo.