Sähkön hinta tärkein syy yhtiön vaihtoon

- Yli puolet asiakkaista kuitenkin tyytyväisiä nykyiseen yhtiöönsä

sähkö

Suurin osa sähköyhtiöiden asiakkaista on tyytyväisiä nykyiseen yhtiöönsä, mutta kuluttajien kiinnostus kilpailuttaa yhtiöitä on hieman lisääntynyt. Tärkein syy sähköntoimittajan vaihtamiseen on sähkön hinta. Moni asiakas arvostaa kuitenkin vielä paikallista sähköyhtiötä. Sähköenergialiitto Sener ja Adato Energia selvittivät viime vuoden lopulla kuluttajien näkemyksiä omasta energiayhtiöstään. Keskiviikkona julkaistusta selvityksestä käy ilmi, ettei 65 prosenttia asiakkaista aio vaihtaa nykyistä yhtiötä eikä pyytää tarjouksia muilta yhtiöiltä. Vuotta aiemmin tehtyyn selvitykseen verrattuna tilanne pysyi ennallaan.

Sitä vastoin kuluttajien halukkuus kilpailuttaa yhtiöitä kasvoi kolme prosenttia. Uusimman kyselyn mukaan 25 prosenttia asiakkaista aikoo pyytää tarjouksen nykyiseltä yhtiöltään tai muilta yhtiöiltä. Vuosi aiemmin määrä oli 22 prosenttia. Selvästi tärkein syy vaihtaa sähköyhtiötä on energian hinta, jonka 63 prosenttia vastaajista ilmoitti vaihtohalukkuuden syyksi. Hintaa arvostavien kuluttajien määrä oli lisääntynyt edellisestä tutkimuksesta viisi prosenttiyksikköä ja lisäksi vain vajaa kolmannes vastaajista piti hintoja kilpailukykyisinä.

Joka kymmenes vastaaja koki myös tärkeäksi bonuksen saamisen kaupparyhmän kanta-asiakaskortilla.
Hieman yli puolet vastaajista oli varsin tyytyväisiä sähkönjakelun toimitusvarmuuteen, mutta 37 prosenttia katsoi sähkönjakelun keskeytyksistä aiheutuvan jonkin verran haittaa. Senerin mukaan vain kolme prosenttia asiakkaista olisi valmis maksamaan sähköstään nykyistä enemmän, mikäli toimitusvarmuus olisi nykyistä parempi. Lisäksi yli 60 prosenttia asiakkaista kertoi, että paikallisuus merkitsee joko erittäin tai melko paljon ja 22 prosentille jonkin verran.

Sähkölaskuja pidetään vaikeaselkoisina



Monet asiakkaat pitävät sähkölaskuja edelleen liian epäselvinä tai vaikeina ymmärtää. Reilu viidennes asiakkaista sanoi ymmärtävänsä huonosti laskujen sisällön, kolmannes ilmoitti ymmärtävänsä melko hyvin ja 11 prosenttia erittäin hyvin. Asiakkaiden mielestä laskuilla esitetään liikaa tietoa, ja useimmille tuotti vaikeuksia ymmärtää erittely sähköenergiaan ja sähkön siirtoon. Sen vuoksi kuluttajat haluaisivatkin puhua mieluummin kulutusmaksusta sähköenergian sijaan.

Senerin mukaan sähkölaskun ymmärrettävyyttä halutaan parantaa niin, että asiakokonaisuudet ryhmitellään nykyistä selkeämmin ja että tärkeimpiä tietoja korostetaan. Esimerkiksi loppusumma voidaan lihavoida ja käyttää riittävä suurta kirjasinkokoa.

Sähköyhtiöiden asiakkaille osoitetun kyselyselvityksen teki Taloustutkimus viime vuoden lopulla. Siihen osallistui 33 yhtiötä eri puolilta Suomea ja vastauksia saatiin 8235, vastausprosentti oli 38.


(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat