Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

S-ryhmää piinaavat katalat huijauskampanjat eivät ota laantuakseen – 10 euron televisio osoittautui karvaaksi pettymykseksi

Prisman nimissä on huijattu aiemminkin, eikä loppua vieläkään näy.
Prisman nimissä on huijattu aiemminkin, eikä loppua vieläkään näy.
Julkaistu 04.11.2017 12:22
Toimittajan kuva

Carlos Sunila

carlos.sunila@mtv.fi

S-ryhmän asiakkaat ovat joutuneet monenlaisten huijauskampanjoiden uhreiksi, eikä loppua näy.

Asiakkaita on yritetty petkuttaa mitä härskimmillä lupauksilla ja tarjouksilla. Ihmiset ovat saaneet huijareiden yhteydenottoja tekstiviesteillä, sähköpostein ja sosiaalisessa mediassa.

Viimeisin huijauskampanja on nyt Facebookissa leviävä lupaus 500 euron lahjakortista Prismaan. Mikäli käyttäjä noudattaa huijauksen ohjeita, leviää päivitys automaattisesti Facebook-ryhmiin, joihin käyttäjä kuuluu.

– Tämä huijaus on tiedossa, sitä on ikävä kyllä ollut liikenteessä aiemminkin, kertoo S-ryhmän riskienhallintapäällikkö Mikko Koskinen.

Hän arvioi, että S-ryhmää piinaavat huijarit ovat ottaneet ketjun kohteeksi suuren brändin tunnettavuuden ja luotettavuuden vuoksi.

FB_virusTältä näyttää Facebookissa leviävä katala huijaus. Viestin ohjeita ei tule noudattaa missään nimessä.

– Meillä on kohderyhmää kaikissa ikähaitareissa. Ikävä totuus on kuitenkin se, että verkon tottumattomat käyttäjät ovat ehkä niitä houkuttelevampia kohderyhmiä, jotka eivät ole törmänneet tämän tyyppisiin huijauskampanjoihin aiemmin, Koskinen kertoo.

Huijatun asiakkaan kannalta tilanne on aina inhottava.

– Olen keskustellut monien huijattujen kanssa puhelimitse. He ovat olleet juuri sellaisia, että eivät ole tottuneita netinkäyttäjiä. He ovat olleet aivan varmoja, että tarjous tai vastaava lupaus on totta.

Huijaukset piinanneet jo vuosia

Koskinen arvioi, että ensimmäiset huijauskampanjat ottivat tuulta alleen vuonna 2012. Tuolloin myös S-ryhmä sai yhteydenottoja huijauksen kohteeksi joutuneilta ihmisiltä.

– Tietoisuus näistä huijauksista on kuitenkin nyt selkeästi lisääntynyt. Meille tulee koko ajan vähemmän yhteydenottoja, jossa asiakas on esimerkiksi antanut tietojansa johonkin tai haluaisi lunastaa ”tarjouksessa” olevan television 10 eurolla.

Asiakkaan petkutus ei ole kaupan virhe, vaan kyseessä on ulkopuolisen tahon tekemä huijaus.

– Tilanne on tosi kurja, koska emme ole itse mitenkään aktiivisia osapuolia. Huijaus ei ole meidän virhe, mutta ymmärretään toki ja yritetään auttaa asiakasta.

Luottokorttitietoja, katalia sopimuksia...

Huijarit yrittävät kalastella ihmisiltä sähköpostiosoitteita ja muita tietoja. Pahimmillaan huijattu asiakas joudutaan kuitenkin ohjaamaan poliisin puheille.

– Pahimmillaan huijarit ovat pyytäneet luottokorttitietoja. Lisäksi on yritetty saada ja saatukin syntymään kohtuuttomia sopimuksia. Me ohjaamme vakavammissa tapauksissa asiakkaan tekemään rikosilmoituksen ja suojaamaan omia tietoja.

"Härskiä touhua"

Koskinen kertoo, että huijauksen tekijöitä on tyypillisesti vaikea tai jopa mahdoton tavoittaa. Eräälle toimijalle S-ryhmä onnistui kuitenkin lähettämään viestin, jossa pyydettiin heidän logonsa poistamista huijauksesta.

– Hän ilmoitti välittömästi, että lopettaa liikemerkin käytön. Tunnin päästä samalla paikalla oli kuitenkin kilpakumppanin logo, härskiä touhua tämä on. Kerroimme tapahtuneesta sitten kilpakumppanillemme. Mielestämme nämä ovat koko alaa koskevia haasteita.

***

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Katala kuvio yleistyy nettikirppareilla: Myyjät menettäneet jopa nelinumeroisia summia – poliisi kertoo, milloin hälytyskellojen pitäisi soidaVaro! Huijarit houkuttelevat nyt tarjouksella helposta työstä, jonka maksajaksi voit joutua sinä itse – toimi näin, jos sait tai avasit viestinEi, et ole voittanut ilmaista Dyson-hiustenkuivaajaa Instagramissa – älä lankea kalliiseen ansaanHuijarit ottivat astetta rankemman keinon käyttöön - IL: Edes tekstiviestiin ei voi enää luottaaPrisman nimissä leviää jälleen huijausviestejä – ethän ole itse jakanut näitä eteenpäin?Nettihuijaukset näyttävät yhä uskottavammilta – ainakin Elisan, Gigantin ja Finnkinon nimissä levitetty tilausansoja
DigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Digi
  • Eilen22:01
    Romania

    Romania kutsui Venäjän suurlähettilään puhutteluun ilmatilan loukkauksen takia

  • Eilen19:51
    Ukrainan sota

    MTV Uutiset Kiovassa: Venäjän uskotaan harjoittelevan sotaharjoituksissaan hyökkäystä

  • Eilen18:38
    Kotimaa

    Kyberturvallisuuskeskus Ruotsin tietomurrosta: "Ei voida sulkea pois, ettei vastaavia tapauksia ilmenisi myös Suomessa"

  • Eilen12:21
    Ukrainan sota

    Venäjä kertoo ampuneensa alas satoja drooneja

  • Eilen11:50
    Ruotsi

    Katastrofi Ruotsissa: Miljoonan ihmisen tiedot vuodettu pimeään verkkoon