Mainos

Ruuan D-vitamiini yksin ei riitä

Suuri osa suomalaisista saa edelleen liian vähän D-vitamiinia ruuastaan. Helsingin yliopiston väitöstutkimuksen mukaan vitamiinin saantia olisi tuntuvasti lisättävä, jotta tyttöjen ja naisten luusto pysyisi kunnossa.

Tutkimuksen tekijä Heli Viljakainen toivoo nykyistä enemmän D-vitamiinilla täydennettyjä elintarvikkeita helpottamaan tilannetta. Parhaillaan pohditaankin, pitäisikö sitä lisätä maitotuotteiden lisäksi esimerkiksi tuoremehuihin, leipään tai aamiaismuroihin.

D-vitamiinin lisääminen maitoon on kohentanut saantia noin kahdella mikrogrammalla. Vaikutukset näkyvät kuitenkin vain niillä, jotka juovat paljon maitoa. Teinitytöt eivät juo suositeltua puolta litraa päivässä. Jugurtteihin sitä saa lisätä, mutta sitä on laitettu vain hintavimpiin "terveysjugurtteihin".

- Suomessa on edetty D-vitamiiniasiassa rauhallisesti, mutta nyt tarvitaan järeämpiä aseita. Kyseessä on kansanterveysongelma, joka koskettaa yli puolta suomalaisista, elintarviketieteiden maisteri Viljakainen sanoo.

Hänen mielestään pillerit eivät ole oikea ratkaisu, jos halutaan, että ihmiset ovat tasa-arvoisia. Tabletteja ostavat ne, joilla on rahaa ja tieto asiasta.

Turvarajatkin mietittävä tarkasti

- Samalla on mietittävä tarkkaan myös turvarajoja. Jotkuthan juovat tuoremehujakin litrakaupalla. On löydettävä terveellinen vaihtoehto, joka ei johda runsaasti vitamiinipillereitä käyttäviäkään yliannostukseen.

Jos D-vitamiinia lisätään moniin tuotteisiin, voi lastenkin riskiraja lähestyä. Alle 11-vuotiaille lapsille turvallinen yläraja on 25 mikrogrammaa eli puolet aikuisten määrästä.

Viljakainen selvitti väitöstutkimuksessaan, lisääkö D-vitamiini luumassan kertymistä nuorilla tytöillä, iäkkäillä naisilla sekä nuorilla ja keski-ikäisillä miehillä.

Tytöillä murrosikä on luuston kannalta kriittinen ajankohta. Mitä suuremman luumassan saa kasattua nuorena, sitä pienempi osteoporoosiriski myöhemmin on. D-vitamiinilisäys kasvatti tyttöjen luumassaa selvästi. Heille suositellaan 15 mikrogramman annosta vuorokaudessa.

Iäkkäät naiset ovat jo luuta menettävässä iässä, ja heille suositellaan 25 mikrogramman annosta. Miehillä ei havaittu selvää yhteyttä luuntiheyden ja D-vitamiinin välillä.

(MTV3-STT)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.