Hyppää pääsisältöön
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista

Ruokaa ostetaan arvojen, asenteiden ja mielikuvien mukaan

raaka-aineita
raaka-aineitaCopyright Alma Media Oyj 2000
Julkaistu 01.04.2001 16:15(Päivitetty 01.04.2001 16:15)

Erilaisten asenteiden merkitys ruokavalinnoissa lisääntyy samaan aikaan, kun markkinoille tulee yhä enemmän tavanomaisesta poikkeavalla tavalla tuotettuja elintarvikkeita. Kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttaa tietoisuus ruoan terveysvaikutuksista tai valmistustavasta, mutta toisaalta valintoja tehdään myös puhtaasti mielikuvien perusteella.

VTT Biotekniikan ryhmäpäällikkö Liisa Lähteenmäen mukaan asenteet selittävät suhtautumista uusiin elintarvikkeisiin paremmin kuin perinteiset taustamuuttujat kuten ikä, sukupuoli tai koulutus. - Tällaisia asenteita ovat esimerkiksi terveyshakuisuus tai asenne luontoa tai teknologiaa kohtaan, Hän korosti, että kuluttajat tarvitsevat valintojensa tueksi yhä enemmän tietoa, koska se, mikä elintarvikkeessa on uutta, ei välttämättä näy tai maistu kuluttajalle.

Asenteista voidaan joustaa tuotekohtaisesti

Ruoan maku, hinta ja terveellisyys ovat edelleen tärkeimpiä elintarvikkeiden ostokriteerejä. Lähteenmäki huomautti, että myös eettinen mielihyvä ja halu tehdä moraalisesti ovat nousemassa tärkeiksi tekijöiksi ruoan valinnassa. - Eettisyys nousee etenkin ympäristökysymysten ja luomun kautta. Moraalisuus taas liittyy enemmän terveyteen: terveellisen ruokavalion noudattaminen on yhteiskunnan kannalta toivottavaa ja siksi moraalisesti oikein, hän tarkensi.

Lähteenmäki tähdensi, että asennetason suhtautuminen ruokaan ei kuitenkaan välttämättä konkretisoidu käytännössä. Viime keväänä tehdyssä yhteispohjoismaisessa tutkimuksessa havaittiin, että kuluttajien yleinen kielteisyys geenimuuntelua kohtaan ei maistatustilanteessa heijastunut gm-tuotteeksi ilmoitettuun juustoon niin voimakkaasti kuin olisi voinut olettaa. - Gm-merkintä laski juuston miellyttävyyttä, mutta ei kuitenkaan merkittävästi. Käytännössä geenimuuntelun hyväksyttävyyteen vaikuttavat myös tuotteen ominaisuudet sekä muut tekijät, hän totesi. Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa tehtyyn tutkimukseen osallistui yhteensä 730 henkilöä.

Mielikuvat vaikuttavat tuotevalintoihin

Liisa Lähteenmäki muistutti, että ruoan valinta on kaiken kaikkiaan monimutkainen prosessi, jossa tietoisten ratkaisujen lisäksi oma rooliinsa on myös mielikuvilla. VTT Biotekniikka kehittää parhaillaan tutkimusmenetelmää, jolla saataisiin epäsuorasti selville tuotteisiin liitettäviä mielikuvia. Ns. ostoslistamenetelmässä 470 koehenkilöille esitettiin erilaisia aamiaistarvikkeita luettelevia ostoslistoja, ja heitä pyydettiin kuvailemaan, millaisille ihmisille kyseiset ostoslistat kuuluivat. - Esimerkiksi terveysvaikutteisia tuotevaihtoehtoja ostava henkilö kuvailtiin kurinalaiseksi, kokeilunhaluiseksi ja keskimääräistä vähemmän miellyttäväksi, Lähteenmäki kertoi.

(Lähde: Finfood)

Lifestyle

Lisää aiheesta:

Lomailija ilmoitti omaisuuttaan varastetuksi, mutta vakuutusyhtiön päätös yllätti – pitääkö varkaus todistaa?Hävettääkö teininä luotu sähköpostiosoite? – Google saattaa antaa toisen mahdollisuudenKuinka monta päivää joululaatikoita uskaltaa syödä?Älä tee tätä virhettä, kun sammutat kynttilänMiksi taas närästää? Kokeile näitä keinoja närästyksen helpottamiseksi96 pakettia kahvia! Hamstraaja-Pauliina iski jälleen – "Aika onnistunut keissi, eikö?"

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 19:02
    Vakuutukset

    Lomailija ilmoitti omaisuuttaan varastetuksi, mutta vakuutusyhtiön päätös yllätti – pitääkö varkaus todistaa?

  • 18:54
    Google

    Hävettääkö teininä luotu sähköpostiosoite? – Google saattaa antaa toisen mahdollisuuden

  • 17:02
    Jouluruoka

    Kuinka monta päivää joululaatikoita uskaltaa syödä?

  • 14:45
    Turvallisuus

    Älä tee tätä virhettä, kun sammutat kynttilän

  • 12:33
    Terveys ja hyvinvointi

    Miksi taas närästää? Kokeile näitä keinoja närästyksen helpottamiseksi