Rovanperän epäonni ei hellittänyt

Peugeotin Harri Rovanperän huono onni rallipoluilla ei ota loppuakseen. Jyväskyläläinen jatkoi Suomen MM-rallissa siitä, mihin siellä viime vuonna jäi. Vuosi sitten keskeyttäneen Rovanperän Peugeot kolhiintui heti perjantaipäivän avauserikoiskokeella niin pahasti, että suomalainen putosi pois kärkitaistelusta.

Rovanperä keskeytti viime vuonna MM-Jyväskylässä 15 sekunnin johtoasemasta erikoiskokeella 13 Moksi-Leustussa. Tänä vuonna kohtaloksi koitui ek 2, perjantaiaamun avaus-ek Keuruun Jukojärvellä. Rovanperän Peugeotin oikea etupyörä osui mutkan jälkeiseen kiveen, ja pyörä taittui alle.

Rovanperä ja hänen kartanlukijansa Risto Pietiläinen pystyivät jatkamaan matkaa, mutta menettivät rysäyksessä aikaa parikymmentä minuuttia ja putosivat kauas kärjen taakse. -Menimme ek:n puolivälin jälkeiseltä nyppylältä oikealle alas pudottavaan mutkaan ilmeisesti liian sisältä, koska etupyörä osui kiveen. Pyörähdimme pari kertaa, ja auton perä osui pusikkoon. Siinä meni pakoputki poikki, Rovanperä kuvaili kolhuja kokeneen Peugeotin koettelemuksia.

-Oikean etupyörän alatukivarren kiinnityspultti meni poikki. Meillä ei ollut muuta mahdollisuutta kuin ryhtyä korjaushommiin. Saimme pultattua pyörän auttavasti kiinni, Rovanperä muisteli.

Rovanperä ja Pietiläinen putosivat haaverin jälkeen kilpailun viimeiseksi pariksi, sijalle 68. Eroa kärkeen, johtavaan Fordin Markko Märtiniin repesi kertarysäyksellä 20.15,7. Lisäksi Rovanperä sai aikatarkastuspisteeltä myöhästymisestä minuutin ja 20 sekunnin sakkorangaistuksen.

-Ihme, että olemme vielä täällä asti, ettemme jääneet saman tien pusikkoihin, Rovanperä makusteli perjantain ensimmäisellä huoltotauolla. -Vaikea viikonloppu on edessä. Pitää ajaa rauhallisesti ja keskittyä tuomaan auto maaliin, epäonnen ottopoika uumoili.

Uskomatonta epäonnea

Rovanperä olisi kolmena edellisenä vuonna taistellut Suomen MM-rallin kärkisijoista ilman alituista epäonneaan. Lähinnä menoa ovat Keski-Suomen sorateillä jarruttaneet auton tekniset viat.

Onni ei ole hymyillyt Rovanperälle koko tämän vuoden MM-sarjassa. Kauden kahdeksasta ensimmäisestä kilpailusta hän jätti väliin asvalttipäällysteiset Monte Carlon ja Saksan rallin. Rovanperän 2001 voittama Ruotsin ralli jäi helmikuussa kesken uskomattomalla tavalla, kun Peugeot osui tientukkeeksi juuttuneen Juuso Pykälistön ajokin kylkeen.

Turkin rallissa Rovanperä keskeytti johtopaikalta, kun auton iskunvaimentimet vioittuivat kiveenajon jälkeen. Uudessa-Seelannissa Rovanperä keskeytti neljänneltä sijalta ek:lla 14. Kesäkuussa juhannuksena Kyproksen rallin toinenkin sija herui vasta vaikeuksien jälkeen. Rovanperän Peugeotista vioittui päätöspäivänä vetoakseli, ja viimeiset kymmenet kilometrit olivat tuskien taivalta.

On irvokasta, että Rovanperä putosi MM-Jyväskylässä pelistä ennen kuin taistelu oli ehtinyt kunnolla alkaakaan. -Ei tälle jälkeenpäin enää mitään voi, Rovanperä yritti pyyhkiä pettymyksensä.

MM-asvalttirallit jäävät väliin

Irvokasta on myös se, että Suomen MM-ralli saattaa jäädä Rovanperän viimeiseksi kilpailuksi Peugeotilla Jyväskylässä. Ensi kaudeksi todennäköisesti voimaan tuleva sääntö, jonka mukaan tehdastallin ns. kolmas kuljettaja ei saa olla sijoittunut kolmen parhaan joukkoon MM-rallissa kolmen viime vuoden aikana, ei suosi 37-vuotiasta Rovanperää.

Rovanperä ajaa MM-sarjaa tällä kaudella vielä syyskuussa Australiassa ja päätteeksi marraskuussa Britanniassa. Kolme viimeistä asvalttirallia (Italia, Ranska, Espanja) hän jättää Peugeotin kanssa tekemänsä sopimuksen mukaisesti väliin.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat