Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Red Bull -pomo paljastaa: Harkitsimme omaa moottoria

Daniel Ricciardo, Red Bull
Daniel Ricciardo, Red Bull2016 Getty Images
Julkaistu 23.03.2016 15:55

MTV SPORT

F1-sarjassa kilpaileva Red Bull -talli harkitsi vuonna 2014 oman moottoriprojektin käynnistämistä, kertoo itävaltalaistallin neuvonantajana toimiva Helmut Marko.

Renault'lla V8-aikakauden neljä viimeistä mestaruutta napannut Red Bull ajautui vaikeuksiin, kun ranskalaisvalmistajan V6-voimanlähde ei yltänyt suorituskyvyllään kilpailijoidensa tasolle.

Red Bullilla ryhdyttiin tuolloin harkitsemaan oman voimanlähteen rakentamista, mutta hankkeen laajuus sai tallin lopulta perääntymään.

- Tutkimme asiaa, mutta erittäin nopeasti tulimme siihen päätelmään, ettei sellainen olisi Red Bullia varten. Näin tehtiin kauden 2014 ensimmäisten testien jälkeen, Marko kertoi Autosportin mukaan.

Marko kertoo itävaltalaisen moottoriyhtiö AVL:n olleen tallille potentiaalinen yhteistyökumppani.

- Dietrich Mateschitz (Red Bullin omistaja) on Steiermarkista, AVL on Grazista. Muutama muu yritys valmisti turboja. Ne olivat kaikki tunnin ajomatkan sisällä toisistaan. Tietotaitoa oli riittävästi, mutta koko hankkeen kustannukset ja monimutkaisuus...

- Emme puhu moottorista. Puhumme voimayksiköstä, joka on paljon monimutkaisempi, ja nämä moottorisäännöt ovat pielessä. Se on liian kallista ja insinöörien hallitsemaa aluetta. Kustannukset ovat valtavia. Puhumme 200-300 ihmisen työpanoksesta pelkästään moottorin kehityksessä, emmekä voi tietää, kauanko säännöt pysyvät nykyisellään, Marko jatkoi.

Lisää aiheesta:

"Aivan sekopäistä" – F1-sarjan rahanmeno järkyttänyt mukaantuloa harkitsevan yhtiönRed Bull -pomo jatkoi tiukkaa linjaa: Emme halua moottorivalmistajan kiristettäväksiMcLaren-pomo: Omaa F1-moottoria ei tulossaRed Bull -pomo tiukkana: Renault haluton kumppaniFerrari-pomo: Red Bullin vaatimukset loukkaaviaCosworthilta ei F1-halpamoottoria: "Kieltäydyimme tilaisuudesta hävitä rahaa!"
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"