Perinteikäs Portugalin MM-ralli ajettiin ensimmäisen kerran jo 1973, ja sen jälkeen osakilpailu oli MM-sarjan ohjelmassa aina vuoteen 2001 asti. Portugali teki paluun kilpailukalenteriin vuonna 2007.
Portugalissa ajettiin takavuosina sekä asvaltti- että sorateillä, myöhemmin pelkällä soralla. Kilpailu keräsi reitin varrelle tuhansittain innokkaita ja hullunrohkeita katsojia. Osasyynä rallin pudottamiseen kalenterista olivat juuri ongelmat paikallisen ralliyleisön kanssa. Vuosina 2005 ja 2006 ajettujen testiosakilpailujen järjestelyt sujuivat kuitenkin niin hyvin, että Portugali sai takaisin paikkansa MM-sarjassa. Ralli oli kuitenkin siirretty Pohjois-Portugalista maan etelärannikolle lomarannoistaan tunnettuun Algarven maakuntaan.
Kilpailu starttaa torstaina ajettavalla aika-ajoerikoiskokeella, jonka merkitystä ei parane vähätellä Portugalissa. Sijoittuminen kärkipäähän aika-ajossa on elintärkeää, mikäli perjantain erikoiskokeille haluaa saada hyvän lähtöpaikan.
Perjantaina kuljettajilla on ajettavana viisi erikoiskoetta. Päivä päättyy pääkaupunki Lissabonissa, jossa ajetaan reilun kolmen kilometrin pituinen yleisöerikoiskoe. Rallikaravaani saapuu huoltoalueelle Algarven jalkapallostadionille myöhään illalla.
Lauantaina ohjelmassa oleva Loulén pikataival tuo lisähaastetta, sillä se ajetaan päinvastaiseen suuntaan viime vuoteen verrattuna. Päätöspäivänä ajettava Almodovar on puolestaan venytetty peräti 52-kilometriseksi ja pätkä ajetaan kahdesti. Toisella ajokerralla yli maratonin mittainen erikoiskoe on Power Stage, jolla jaetaan bonuspisteitä nopeimmille kuljettajille.
- Pitkät erikoiskokeet ovat aina haaste ja kuten viime vuonna näimme, myös sääolosuhteet voivat nousta merkittävään rooliin, vuosi sitten voiton napannut Ford-kuski Mads Östberg kertoo.
Alén viisinkertainen voittaja
Markku Alén on Portugalin rallin menestynein kuljettaja viidellä voitollaan (1975, 1977, 1978, 1981 ja 1987). Suomalaisnäkökulmasta Portugalin rallin kunniakirja on komeaa luettavaa, sillä voittoon ovat ajaneet myös Tommi Mäkinen (1997 ja 2001), Juha Kankkunen (1992 ja 1994), Hannu Mikkola (1979, 1983 ja 1984) sekä Timo Salonen (1985).
Vuoden 2009 kilpailusta muistetaan Jari-Matti Latvalan hurjan näköinen ulosajo. Ford-auto lipesi neljännellä erikoiskokeella tieltä rotkoon ja pyöri useita kertoja katon kautta ympäri noin 150 metrin matkan. Latvala ja kartturi Miikka Anttila selvisivät hurjasta rytäkästä säikähdyksellä.
Vuonna 2007 Marcus Grönholm ajoi maaliin toisena, Mikko Hirvonen kolmantena ja Latvala kuudentena. Kaikki kolme Fordin suomalaiskuskia saivat kuitenkin viiden minuutin aikasakot siitä, että heidän autonsa takasivuikkunat olivat puoli millimetriä liian ohuet. Grönholm putosi lopputuloksissa neljänneksi, Hirvonen viidenneksi ja Latvala kahdeksanneksi.
Viime vuonna Mikko Hirvonen ajoi ykkösenä maaliin, mutta hän ei päässyt juhlimaan Citroen-uransa avausvoittoa Portugalissa, koska hänet hylättiin viallisen kytkimen vuoksi. Voittoon nousi Mads Östberg, jolle ykkössija oli MM-uran ensimmäinen. Kilpailu oli muutenkin värikäs, sillä Loeb, Latvala ja Petter Solberg lipsauttivat autonsa ulos sateen liuskastamilla teillä.
MM-sarjaa johtava Sebastien Ogier voitti kilpailun vuosina 2010 ja 2011. Viime vuonna hän osallistui kisaan Volkswagenin ajattamalla Skoda Fabia S2000-autolla ja sijoittui seitsemänneksi.
Viime vuoden voittaja: Mads Östberg, Ford 4.21.16,1 - lue raportti
Portugalin MM-rallin voittajat:
2012 Mads Östberg (Ford)
2011 Sébastien Ogier (Citroën)
2010 Sébastien Ogier (Citroën)
2009 Sébastien Loeb (Citroën)
2007 Sébastien Loeb (Citroën)
2001 Tommi Mäkinen (Mitsubishi)
2000 Richard Burns (Subaru)
1999 Colin McRae (Ford)
1998 Colin McRae (Subaru)
1997 Tommi Mäkinen (Mitsubishi)
1995 Carlos Sainz (Subaru)
1994 Juha Kankkunen (Toyota)
1993 François Delecour (Ford)
1992 Juha Kankkunen (Lancia)
1991 Carlos Sainz (Toyota)
1990 Miki Biasion (Lancia)
1989 Miki Biasion (Lancia)
1988 Miki Biasion (Lancia)
1987 Markku Alén (Lancia)
1986 Joaquim Moutinho (Renault)
1985 Timo Salonen (Peugeot)
1984 Hannu Mikkola (Audi)
1983 Hannu Mikkola (Audi)
1982 Michèle Mouton (Audi)
1981 Markku Alén (Fiat)
1980 Walter Röhl (Fiat)
1979 Hannu Mikkola (Ford)
1978 Markku Alén (Fiat)
1977 Markku Alén (Fiat)
1976 Sandro Munari (Lancia)
1975 Markku Alén (Fiat)
1974 Raffaele Pinto (Fiat)
1973 Jean-Luc Thérier (Alpine Renault)
Rallin ek-aikataulu (ajat Suomen aikaa):
Torstai 11.4.
12.40 Aika-ajoerikoiskoe: Vale do Judeu (4,98 km)
Perjantai 12.4.
10.58 EK1: Mú 1 (20,32 km)
12.05 EK2: Ourique 1 (18,32 km)
13.43 EK3: Mú 2 (20,32 km)
14.50 EK4: Ourique 2 (18,32 km)
20.05 EK5: Lisboa (3,27 km)
Lauantai 13.4.
12.09 EK6: Santana da Serra 1 (31,12 km)
13.36 EK7: Vascao 1 (25,37 km)
14.14 EK8: Loulé 1 (22,78 km)
Huoltotauko (30 min)
17.09 EK9: Santana da Serra 2 (31,12 km)
18.36 EK10: Vascao 2 (25,37 km)
19.14 EK11: Loulé 2 (22,78 km)
Sunnuntai 14.4.
10.06 EK12: Silves 1 (21,52 km)
11.06 EK13: Almodovar 1 (52,30 km)
Huoltotauko (30 min)
14.31 EK14: Silves 2 (21,52 km)
15.38 EK15 Almodovar 2 (52,30 km) *Power Stage