Täksi vuodeksi radalle rynnineet uudet F1-autot ovat olleet kierroaikoja katsomalla suuri harppaus eteenpäin. Moni vanha rataennätys on vaarassa rikkoontua uusien kilpureiden käsittelyssä.
Moottoreiden sylinterimäärän alentaminen sekä aerodynaamiikkaa koskevien sääntöjen tiukentaminen tekivät F1-autoista vuosiksi edellistä sukupolvea hitaampia. Nykyisiä autoja koskevia sääntöjä laadittaessa suuntaus päätettiin kuitenkin kääntää päälaelleen. Autot ovatkin olleet huomattavasti paria viime kautta nopeampia.
F1-sarja loi omilla verkkosivuillaan katsauksen tämän kauden ratojen virallisiin rataennätyksiin. Valtaosa edelleen voimassa olevista ennätyksistä syntyi V10-aikakaudelta, erityisesti viimeinen täysin rajoittamaton kausi eli 2004 nousee listalta esille. Kyseisenä vuotena ajetuista kierrosennätyksistä voimassa on yhä tänäkin päivänä peräti seitsemän kappaletta.
Tämänhetkisen kisakalenterin 20 radasta eniten kierrosennätyksiä pitää hallussaan Michael Schumacher. Saksalaislegendan neljä rataennätystä ovat kaikki miehen viimeiseltä mestaruusvuodelta 2004.
Toiseksi eniten nykyisistä sarjan radoista rataennätyksiä omaa Kimi Räikkönen. Suomalaisen tapauksessa ennätykset ovat syntyneet eri aikakausina. Vappuna hän pamauti uuden ennätyksen Venäjälle, Espanjassa hän teki vastaavan jo 2008. Räikköseltä löytyy kierrosennätys myös Japanin Suzukasta, jossa hän taikoi rataennätyksen kirsikaksi kakun päälle komeassa nousussaan voittoon viimeisellä kierroksella kaudella 2005.
F1-karavaani suuntaa ensi viikonloppuna Kanadan Montrealiin, jossa kierrosennätystä pitää hallussaan Rubens Barrichello vuoden 2004 suorituksellaan. Uudet autot tarjoavat Räikköselle erinomaisen mahdollisuuden nousta Schumacherin rinnalle.