Mainos

Rääkkitreeni takana? Syö näitä ruokia!

Kova treenaus saattaa saada lihakset kipeäksi usean päivän ajaksi. Hyvä tapa estää kipuja on pitää huolta siitä, että harjoittelu ei ole liian rankkaa. Tutkimusten mukaan myös oikeanlaisella ruokavaliolla on oma merkityksensä lihaskivun minimoimisessa.

Kaikkien lihaskipuihin auttavien ruokien yhteinen piirre on niiden antioksidanttisuus. Neljä hyvää vaihtoehtoa ovat

1. Mustikat

Mustikat ovat todellista superruokaa. Niiden antioksidantit auttavat vähentämään lihasväsymystä poistamalla lihasten treenin aikana tuottamat ylimääräiset vapaiksi radikaaleiksi kutsutut hiukkaset.

2. Kirsikkamehu

Happamien kirsikoiden sisältämä tulehdusta ehkäisevä yhdiste voi myös vähentää urheilun jälkeistä lihaskipua. Kirsikkamehua juovat palautuvat kuntoilusta nopeammin kuin ne, jotka eivät juo mehua.

3. Muut hedelmämehut

Granaattiomena-, greippi-, karpalo ja muut hedelmämehut ovat kaikki tulehduksia estäviä juomia.

4. Inkivääri

Inkivääri on tehokas tulehduksia vastaan taisteleva aine. Hiljattain julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että inkiväärikapseleita päivittäin ottaneet kokivat 25 prosenttia vähemmän lihaskipua verrattuna lumekapseleita saaneisiin. Molemmat ryhmät tekivät erityisesti lihaksia rasittavia harjoituksia.

(MTV3)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.