R-kioskit suuttuivat keskiolutpuheista: Osa myymälöistä kuolisi

R-kioskit eivät kannata terveysjärjestöjen esitystä keskioluen myynnin lopettamisesta ruokakaupoissa ja kioskeissa.

Myöskään myynnin myöhentäminen sunnuntaisin ei saa kioskiväeltä kannatusta. R-kioskien kaupallinen manageri Toivo Savolaisen luonnehtii terveysjärjestöjen esitystä "hyvin erikoiseksi".

– Varmasti osa kioskeista ja R-kioskeistakin kuolisi tällaisen muutoksen seurauksena varsinkin pienillä paikkakunnilla. Asiakas yleensä ostaa alkoholijuomien lisäksi jotakin muutakin ja sekin jäisi tekemättä, Savolainen perustelee.

Päivittäistavarakaupan mukaan keskioluen myynnin siirtyminen Alkoon aiheuttaisi lähes tuhannen pienen myymälän tai kioskin konkurssin. Esimerkiksi R-kioskeja Suomessa on nykyään noin 650.

Terveysalan järjestöt vaativat huomattavia tiukennuksia alkoholilakiin. Järjestöjen mukaan kolmosolut pitää siirtää ruokakaupoista Alkoon ja alkoholin sunnuntaimyyntiä tulisi rajoittaa niin, ettei sitä saisi kaupoista ennen puoltapäivää. Työryhmä luovutti ehdotuksen Sosiaali- ja terveysministeriölle eilen. Paperin on allekirjoittanut yli 20 terveyttä edistävää järjestöä.

"Asiakkaat hakevat saunaoluet meiltä"

R-kioskeista keskiolutta on muiden kioskien tapaan mahdollista saada aamuyhdeksästä lähtien myös sunnuntaisin. Sunnuntai ei kuitenkaan Savolaisen mielestä ole R-kioskien keskioluen myynnissä se paras päivä.

– Asiakkaat yleensä hakevat saunaoluensa meiltä ja harvemmin asiakkaat lämmittävät saunaa sunnuntaisin. Muut päivät kuin sunnuntai ovat meillä oluen myynnin suhteen parempia päiviä.

– Muutos olisi joka tapauksessa asiakkaan kannalta hyvin kiusallinen. Kun kauppa on auki, sieltä pitäisi voida ostaa kaikkia myynnissä olevia tuotteita, Savolainen perustelee.

Savolainen ei halua paljastaa, kuinka paljon R-kioski saa myyntituloja juuri keskioluesta, sillä tiedot eivät ole julkisia. Hänen mukaansa myynti on viime vuosina koko ajan laskenut. Savolainen uskoo, että taustalla vaikuttavat kauppojen aukioloaikojen muutokset yleensä. Myös asiakkaiden kulutustottumukset ovat muuttuneet.

– Asiakkaat ostavat isompia pakkauksia ja haluavat luonnollisesti ostaa ne isommista kaupoista.

Savolainen ei usko, että keskioluen myynnin rajoittaminen vähentäisi päihdekuolemia.

– Ruotsin kokemusten perusteella kulutus vain siirtyisi vahvoihin oluisiin ja viineihin.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat