Viilenevät ilmat, pimenevät ilmat ja talven ensimerkit räntäsateineen karkottavat useimmat pyöräilijät pois teiltä. Pyörävarastot täyttyvät kesätyönsä tehneistä välineistä odottamaan seuraavaa lämmintä ja valoista kautta.
Lumisateen, loskan ja pakkasen läpi näyttävät polkevan joukostamme vain kaikista intohimoisimmat ja urheiluhulluimmat yksilöt. Vastasi mielikuva todellisuutta tai ei, asiantuntija ja intohimoinen pyöräilijä kokee talvipyöräilyn sopivan kaikille pyöräilijöille.
– Lähden siitä, että laji sopii ehdottomasti kaikille. Se "extreme" tulee ehkä silloin, kun ehtii lähteä liikenteeseen ennen kuin tiet on aurattu ja lumipyry on sankkaa, silloin se voi ehkä vähän vaikuttaa siltä. Mutta pääsääntöisesti pyöräily on nautinnollista ja mukavaa talvellakin, kertoo Juhani Metsäpelto Suomen Ladusta.
Talvipyöräilyssä ainakin alkuun pääsee melkeinpä millä tahansa polkupyörällä, Metsäpelto vakuuttaa. Ainoastaan ohutrenkainen kilpapyörämallinen kulkupeli soveltuu huonosti talviolosuhteisiin.
Jos talvipyöräilyä alkaa harrastaa totisemmin ja halu selvitä vaikeammissakin olosuhteissa kasvaa, Metsäpellon mielestä kannattaa hankkia sellainen pyörä, jossa on muun muassa tarpeeksi leveät haarukat nastarenkaiden asentamista varten. Nastarenkaat lisäävät pitoa vaikeissakin olosuhteissa.
Pyörää valitessa kannattaa myös miettiä, millaisen vaihteiston pyörään haluaa.
– Mitä vähemmän liikkuvia osia pyörässä on, sitä vähemmän siinä on myös jäätyviä ja rikki meneviä osia. Mutta sitten taas kun on vaihteita niin sille auraamattomalle tielle tai ylämäkeen on mukavampi mennä, saa välitykset kohdilleen, Metsäpelto sanoo.
Näin saat pyörän talvikuntoon
Jos omat taidot eivät riitä oman polkupyörän talvikuntoon saattamiseski, pyörähuollossa työn saa teetettyä.
Ketjut ja vaijerit tulee käsitellä sopivalla öljyllä, jotta ne eivät kohmetu. Jos jarrujen ja vaihteiden kanssa on ollut jo kesällä tai syksyllä ongelmia, ne kannattaa viimeistään talvea varten laittaa kuntoon.
Jo mainittujen nastarenkaiden lisäksi pyörään tulee viimeistään talveksi asentaa hyvät heijastimet ja valot, jotta pyöräilijä erottuu talven pimeydessä. Myös polkimiin kannattaa kiinnittää huomiota.
– Jos joutuu jalan laittamaan loskaiseen maahan ja nostaa sen jalan takaisin polkimelle, niin sellaiselta muoviselta, liukkaalta polkimelta jalka lipsahtaa helposti, Metsäpelto huomauttaa.
Yritysliikunnasta Suomen Ladussa vastaava Metsäpelto suosittelee levyjarruja.
– Toki ihan perinteinen palajarrutkin toimii, mutta joskus on ainakin itselleni käynyt niin, että sinne palajarrujen ja vanteen väliin on päässyt nuoskalunta niin paljon, että jarrut eivät enää tahtoneet toimia. Hydrauliset levyjarrut, jotka eivät pääse jäätymään, toimivat talvipyöräilyssä ehkä parhaiten.
Pyörää kannattaa säilyttää lämpimässä
Ajon jälkeen pyörä olisi hyvä laittaa säilöön kuivaan ja lämpimään paikkaan, jotta osat eivät pääse jäätymään. Näin pyörä pysyy hyvässä kunnossa. Jos pyörää joutuu kuitenkin säilyttämään ulkosalla, kannattaa se ainakin yrittää saada kuivaksi esimerkiksi rätillä.
– Jos se fillari jää pihalle ja sinne on vaijerisuojan sisään päässyt vettä, niin se saattaa yöllä jäätyä ja aamulla ei jarrut tai vaihteet toimi. Siinä tapauksessa niitä ei pidä lähteä väkisin runnomaan, vaan kannattaa odottaa, että tulee seuraavan kerran sellainen sää, että ne taas sulaa, Metsäpelto kehottaa.
Kerrospukeutuminen pitää lämpimänä
Kuten muissakin talvilajeissa, onnistunut kerrospukeutuminen pitää talvipyöräilijän lämpimänä ja kuivana. Tärkeimpänä Metsäpelto pitää sitä, että ulkoasun päällimmäisin kerros pitää tuulta.
– Pyöräillessä vauhti helposti nousee ja silloin korostuu, että se pintakerros pitää tuulta. Jos hanskojen läpi tuulee, niin talvipyöräilystä ei kyllä pitkään nauti. Sama juttu takin kanssa, sen tulee olla vähintään tuulenpitävä. Ja takin alle vähintään ihoa vasten jonkinlainen kosteutta siirtävä kerros. Sitten oman palelun ja sään mukaan siihen väliin välikerroksia.
Metsäpelto korostaa talvipyöräilyä aloitteleville oman näkymisen tärkeyttä.
– Talvella valoisa aika on lyhyt. Kunnon valot ja heijastimet kiinni niin näkyy muille tielläliikkujille. Omat silmät tottuu hämärään, mutta hämäränä sinua ei nähdä.