Puolustusvoimat tilaa Patrialta Amos-heittimiä

Puolustusvoimat on tilannut 24 Amos Fin -heitinajoneuvoa Patrialta. Tilauksen kokonaisarvo on runsaat 100 miljoonaa euroa.

Puolustusvoimat on tilannut tänään 24 Amos Fin -kranaatinheitinpanssariajoneuvoa Patria Hägglunds Oy:ltä. Tilauksen kokonaisarvo on runsaat 100 miljoonaa euroa.

Maavoimapäällikkö, kenraalimajuri Kalervo Sipin mukaan hankinta turvaa maavoimien valmiusyhtymille riittävän epäsuoran tulituen. Molemmat sen yksiköt, 155 mm:n tykistöjärjestelmä ja Amos, ovat nyt kotimaista tuotantoa.

- Tänään allekirjoitettu sopimus sisältää neljän kappaleen nk. nolla-sarjan, jonka avulla todennetaan lopullisesti vaatimustemme täyttyminen. Varsinaiset sarjatoimitukset tapahtuvat vuosina 2008-2009, kertoo kenraalimajuri Sipi.

- Olemme tehneet Amos-järjestelmällä mittavia kokeiluja ja kenttäkokeita. Niiden aikana prototyypillä ajettiin 12 000 kilometriä ja ammuttiin 2 000 laukausta. Kenttäkokeet vakuuttivat meidät järjestelmän suorituskyvystä, Sipi sanoo.

Amos (Advanced Mortar System) on osa kehitysohjelmaa, jonka tavoitteena on varustaa kaksi sodan ajan valmiusprikaateistamme nykyaikaisilla, tulivoimaisilla ja nopeaan tulitoimintaan kykenevillä kranaatinheittimillä.

Hankinta perustuu eduskunnan myöntämiin valmiusyhtymien varustamisen ja valmiusyhtymien varustamisen täydentämisen tilausvaltuuksiin vuosille 1999-2008.

Tulivoimaa ja liikkuvuutta

Kenraalimajuri Sipin mukaan kranaatinheitinpanssariajoneuvon tärkeimpiä vahvuuksia ovat hyvä liikkuvuus tuettavan joukon mukana ja suuri yhden ajoneuvon tulivoima.

- Vaunun oman selviytymisen kannalta on tärkeätä kyky nopeaan ryhmittymiseen tuliasemaan ja tulenavaus sekä ketterä lähtö tuliasemasta ennen vastatoimenpiteitä. Kotimaista tuotantoa oleva ammunnanhallintaohjelmisto ja moderni paikantamislaitteisto takaavat järjestelmälle itsenäisen tulitoiminnan.

Amoksen erikoisuus on nk. ryöppyammunta. Se pystyy ampumaan edullisissa olosuhteissa jopa 16 kranaattia eri pituisille lentoradoille, siten että ne osuvat kohteeseen samanaikaisesti. Ajoneuvot saadaan liikkeelle ennen kranaattien osumista maaliin.

Heittimessä voidaan käyttää tavanomaisten ampumatarvikkeiden lisäksi erikoisampumatarvikkeita, kuten kuorma-ammuksia ja ohjautuvia panssarintorjunta-ammuksia. Amoksella voidaan ampua myös suora-ammuntaa.

Järjestelmälle pyritään yhteistyössä kotimaisen teollisuuden kanssa kehittämään normaalien ampumatarvikkeiden lisäksi suuren tehon omaava kuorma-ammus ja jopa 12 kilometriin yltävä pitkän kantaman laukaus.

Pohjoismaista yhteistyötä

Suomen puolustusvoimat on tehnyt hankinnan aikana yhteistyötä Ruotsin puolustusvoimien ja Ruotsin materiaalilaitoksen FMV:n kanssa.

- Me lainasimme heille omaa prototyyppiämme kokeiltavaksi. Ruotsalaiset ovat saaneet osallistua myös kaikkiin järjestämiimme testeihin, Sipi toteaa.

- Ruotsi osti sittemmin meiltä prototyypin tornin ja sijoitti sen CV-90 alustalle jatkaakseen omia kokeilujaan. Me olemme vuorostamme päässeet seuraamaan niitä. Kehityskustannukset on tarkoitus maksaa puoliksi, Sipi toteaa.

Patria AMV myös miehistönkuljetukseen

Amoksen alustaksi valittuja Patrian AMV-pyöräajoneuvoja on tarkoitus hankkia myös miehistönkuljetukseen.

Tänäään allekirjoitetun aiesopimuksen mukaan puolustusvoimat tilaa Patria Vehicles Oy:ltä sata ajoneuvoa, jotka varustetaan joko 12,7 millimetrin ilmatorjuntakonekiväärillä tai 40 millimetrin kranaattikonekiväärillä.

Ajoneuvojen on tarkoitus korvata Porin Prikaatissa käytössä olevat XA-180/XA-185 -sarjan Pasit. Ensimmäiset toimitetaan vuoden 2005 aikana.

Puolustusvoimat on tilannut jo aiemmin kaksi AMV-vaunua kenttätesteihin. Molemmat varustetaan rynnäkköpanssariajoneuvoiksi ja niihin asennetaan 30 millimetrin tykkitorni. Kenttäkokeet aloitetaan tämän vuoden aikana.

Patria AMV (Armoured Modular Vehicle) on puolustusvoimien ja Patria Vehicles Oy:n yhteinen tuotekehitysprojekti, jonka tavoitteena on kehittää uuden sukupolven pyöräpanssariajoneuvo.

AMV on ketterämpi, kantavampi, tulivoimaisempi ja paremmin suojaa antava kuin nykyisin käytössä olevat panssaroidut miehistönkuljetusajoneuvot, Pasit.

Parempi liikkuvuus perustuu 150 kilowattia tehokkaampaan moottoriin, erillisjousitettuun alustaan ja neljään pyöräpariin. AMV:n moottori tuottaa 360 kilowattia.

AMV on uuden jousituksen ansiosta kolmisenkymmentä senttimetriä Pasia matalampi. Siinä voidaan käyttää raskaampaa pääasetta ja panssarointia. Ajoneuvossa ei ole ikkunoita ja tähystys tapahtuu periskoopeista. Moduulirakenteen ansiosta se on helposti muunneltavissa eri käyttötarkoituksiin.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 14.03.2003)

Lue myös:

    Uusimmat