Kuntoilua aloittaessa voi helposti innostua kuntokeskusten tarjouksista – personal trainerin laatima saliohjelma, monta kuukautta ilmaista treeniä ja vieläpä t-paita kaupan päälle! Kuulostaa hyvältä, mutta ole tarkkana, mihin sitoudut, sillä kuntokeskusten sopimukset eivät ole pelkkää sanahelinää.
Kuntokuurin alkaessa moni haluaa sitoutua treeniin tosissaan, mutta kun innostus hupenee, ei omasta kalenterista ei löydykään enää tilaa jumppatunnille ja salikerroille, on kuntokeskukselle turha selittää innon puutetta – sopimukset kun eivät ota asiaa huomioon: Jos olet lupautunut maksumieheksi, et pääse sopimuksestasi irti vain, koska sinua ei enää huvitakaan kuntoilla.
– Ryhdyin erään kuntokeskuksen asiakkaaksi ja innokkaana kuntoilijana sitouduin asiakkaaksi koko vuodeksi. Puolen vuoden jälkeen kuitenkin huomasin, että olin turhaan maksanut kuntosalimaksua – treenikertoja ei tosiaankaan ollut tullut niin paljon, että sopimus olisi ollut osaltani kannattava, kertoo 24-vuotias Mira Jokinen.
Mira pysytteli keskuksen asiakkaana 50 euron kuukausimaksulla, vaikka treeni ei enää kulkenutkaan. Hieman ennen kuin vuosi oli kulunut loppuun, täytyi hänen uuden opiskelupaikan myötä muuttaa Helsingistä Joensuuhun.
– Oletin automaattisesti, että saisin lopettaa sopimuksen siihen – eihän minulla ollut enää mahdollisuutta treenata heillä! Olisin kuitenkin joutunut maksamaan useita satoja euroja sopimuksen purkamisesta, vaikka jäljellä olikin enää muutama kuukausi, Mira kertoo.
Nuori opiskelija ei ryhtynyt selvittämään omia oikeuksiaan, sillä hän luotti sopimuksen oikeellisuuteen.
– En tiennyt, että todellisuudessa asuinpaikan vaihtaminen on hyvä syy sopimuksen purkuun. Tässä näkee, että kannattaa ottaa asioista paremmin selvää, eikä luottaa vastapuolen puheisiin, hän harmittelee.
