Päätoimittajat: Sosiaalisen median käyttö ei enää kasva

Vain kolme päätoimittajaa uskoi MTV3:n kyselyssä, että sosiaalisen median käyttö kasvaa nykyisestä.

Suomen päätoimittajat uskovat, että sosiaalinen media elää nyt huippukauttaan eikä somen parissa vietetty aika enää lisäänny nykyisestä. Tämä kävi ilmi MTV3:n kyselystä, joka tehtiin kesäkuussa Suomen merkittävimpien tiedotusvälineiden päätoimittajille. Kysely lähetettiin 23:lle, ja kyselyyn vastasi 11 päätoimittajaa.

Päätoimittajilta kysyttiin: "Sosiaalinen media vie yhä enemmän kuluttajien aikaa. Miten arvelette käyvän lähimmän viiden vuoden sisällä?"

Vastanneista valtaosa eli seitsemän arvioi, että sosiaalisen median parissa vietetty aika pysyy nykytasolla. Lisäksi yksi oli sitä mieltä, että somen parissa vietetty aika jopa vähenee nykyisestä. Vain kolme päätoimittajaa uskoi, että ihmiset käyttävät jatkossa nykyistä enemmän aikaa sosiaalisen median parissa.

Päätoimittajat kuitenkin vakuuttivat itse olevansa aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä. Seitsemän yhdestätoista kertoi käyttävänsä päivittäin sekä Twitteriä että Facebookia. Heidän johtamansa mediat ovat myös esillä Facebookissa ja Twitterissä.

Etsiessään uutisia päätoimittajat eivät itse turvaudu someen. Kun päätoimittajat saivat valita kaksi päämediaa, joista he itse seuraavat uutistapahtumia, vain yksi valitsi kahden kärkeen sosiaalisen median. Muut kertoivat seuraavansa uutisia pääosin kirjoitetusta uutistekstistä - joko painetusta lehdestä tai netin uutissivustoilta.

Median murroksesta keskustellaan tänään Porissa MTV3:n SuomiAreena-tapahtumassa. Kyselyn tuloksia käydään tarkemmin läpi huomenna torstaina 45 minuuttia -ohjelman lähetyksessä MTV3-kanavalla kello 19.30.

Lue myös:

    SuomiAreena-videot

    Uusimmat