Mainos

Otkes: Suomessa kymmeniä erittäin vaarallisia tasoristeyksiä, jotka pitäisi poistaa – "Tilannetta voisi kuvata jo hiukan turhauttavaksi"

0:25
Video: Kemijärven tasoristeysonnettomuus tapahtui viime joulukuussa.

Onnettomuustutkintakeskus Otkesin mukaan kaikkien tasoristeysten nopeusrajoitukset on tarkistettava ja vaarallisimmat tasoristeykset on poistettava. Suosituksen taustalla on tänään julkaistu tutkinta Kemijärven joulukuisesta tasoristeysturmasta.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi kuvaili Suomen tasoristeysten tilannetta jo hiukan turhauttavaksi.

– Suomen tasoristeysturvallisuus on kansainvälisessä vertailussa heikkoa, eikä konkreettisia parannustoimia ole merkittävästi toteutettu aiempien huomattavien tasoristeysonnettomuuksien, kuten Raaseporin vuoden 2017 onnettomuuden jälkeen, sanoi Nurmi.

Suomen noin 2 000 tasoristeyksen joukossa on Nurmen mukaan muutamia kymmeniä, jotka ovat todella vaarallisia.

– Kaikkein vaarallisimmat ovat hyvin tiedossa ja pitäisi myös tietää, miten ne ensisijaisesti poistetaan, Nurmi totesi.

Nykyisessä hallitusohjelmassa raideinvestointien määrää kasvatetaan. Vaarallisten tasoristeysten poistamiseen on varattu lisärahoitusta 22 miljoonaa euroa vuosina 2020–2022.

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja