Oppimismenetelmiin uutta virtaa – kouluihin halutaan aarteenetsintää

Istuvan oppilaan aivot jaksavat työskennellä 15 minuuttia, väittää luokanopettaja Sari Kontra, oppimisliikunnan puolestapuhuja. Kontra on huolissaan lasten liiallisesta istumisesta ja liikunnallisesta passiivisuudesta.

– Lapsia ei tarvitse motivoida liikkeeseen. Ongelma on enemmän opettajien korvien välissä, sanoo Sari Kontra, joka opettaa Vantaan kansainvälisessä koulussa.

– Tutkimustulokset viittaavat siihen, että lapset ja nuoret istuvat todella paljon. Heillä on hyvin nuoresta asti tuki- ja liikuntaelimissä sairauksia ja kulumia, joita ei kuuluisi olla siinä iässä. Kun lapsi istutetaan paikalleen moneksi vuodeksi, 20 vuoden iässä ei ole paljon tehtävissä, kiteyttää luokanopettaja. 

Kontralla on missio.

– Jokaisen opettajan pitäisi ottaa tästä metodista selvää. Tämä vaatii viitseliäisyyttä, mutta kun näen oppilaiden ilon ja innon tehdä ja miten he oppivat, kun antaa heidän oppia, niin taivas on rajana.

"Istuvan aivot jaksavat työskennellä 15 minuuttia"

Viidesluokkalaiset harrastavat oppimisliikuntaa jokaisella Kontran vetämällä oppitunnilla. Nyt meneillään on kiipeilyleikki.

Telineihin on kiinnitetty kirjekuoria – subjektit, predikaatit ja objektit omissa kuorissaan, omilla väreillään. Lapset on jaettu joukkueisiin. Jokainen juoksee vuorollaan hakemaan sanan – läpystä vaihto. Kun sanoja on riittävästi, ne kirjataan virkkeiksi. Äidinkielen lauseiden jäsentämistä ilman liitutaululiidun korvia kiduttavaa narinaa. 

– Paikallaan istuvalla oppilaalla aivot jaksavat tehdä töitä 15 minuuttia. Oppimisliikunta parantaa muistia ja keskittymiskykyä. Tekemisen ilo kasvaa. 

Oppimisympäristönä koko maailma

Pakkalassa kannustetaan lähtemään ulos, oli oppitunti sitten mikä tahansa. 

– Pulpeteista voisi ajatella luovuttavan. Tai ainakin niistä pitäisi lähteä välillä pois. Oppimisympäristönä pitäisi olla luokkahuoneen sijaan koko maailma. 

Kontra on kokeillut myös aarteenetsintää Suomenlinnassa eli vähän erilaista historian oppituntia. Ja esimerkiksi matematiikkaa voi harjoitella rakentamalla neliömetrin oikeaan kokoonsa.

Opettajan mukaan metodin pioneerimaa on Saksa. Nyt se leviää Suomessa. Kontra tiivistää koko idean yhteen lauseeseen.

– En tiedä, onko se millään tavalla huono asia, jos koulussa olisi kivaa. 

Kävin todistamassa ulkoilun riemua. Ilo oli selviö. Oppilas kiteyttää opettajan idean näin.

– Joskus lapset unohtavat kaiken tylsän ja keskittyvät hauskoihin asioihin, sanoo viidesluokkalainen Robert Bengtsson.



Lue myös:

    Uusimmat