Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja ihmeissään, miten osa varusmiehistä selvisi turmasta: "Autoa ei ole tehty törmäystä varten"

2000-luvulla lähes 800 tasoristeysonnettomuutta 3:38

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja pitää ihmeellisenä, miten kukaan ylipäätään selvisi Raaseporin tasoristeysonnettomuuden turma-autossa hengissä.

– Törmäys on ollut raju. Maastokuorma-autoa ei ole tehty tuollaista törmäystä varten, vaikka siinä on henkilönkuljettimet. Se on suunniteltu ehkä enemmänkin, että kuorma-auto kaatuu, Veli-Pekka Nurmi kertoi MTV:lle.

Kolme varusmiestä kuoli ja viisi selvisi hengissä 12-paikkaisesta Sisu-maastokuorma-autosta. Auto tuhoutui onnettomuudessa.

Oliko kaikilla turvavyöt?

Nurmi korostaa, että junan törmäysvoima on massiivinen. Onnettomuustutkintakeskuksen katseet kääntyvät nyt myös itse turma-auton tapahtumin – Olivatko kaikkien turvavyöt kiinnitettyinä?

– Olivat ne kiinnitettynä tai ei, meidän pitää selvittää niiden vaikutukset onnettomuudessa.

Oheisella videolla Nurmi kertoo myös, mitä Suomen tasoristeysten turvallisuudelle pitäisi tehdä.

Lue myös:

    Uusimmat