Omatuntotalous ajaa itsekkyyden ohi

Omatuntotalouden nousu on nähtävissä sekä suurten yrityksten päätöksissä että kuluttajien käyttäytymisessä.

Kuluttajatutkimukset osoittavat selvästi, että Suomessa suuren joukon päätöksissä eettisyys ja ekologisuus ovat vahvasti mukana. Ihmiset ovat kyllästyneitä oman edun tavoitteluun, mutta myös huoli ympäristöstä on nostanut päätään.

Omatuntotalous tarkoittaa oikeudenmukaisuutta, vastuullisuutta ja yhteisöllisyyttä yritystoiminnassa. Pelkästään voitontavoittelun rinnalle tulee hyvä sydän.

- Sekä ilmasto ja ihmiset nousevat itsekästä kuluttamista vastaan, sanoo PHS:n strategiajohtaja Jaana Haapala.

Vapaa kirjoittaja Leena Aavameri on samoilla linjoilla.

- Muutos lähtee sekä ihmisistä että yrityksisä. Kun ajatellaan nykyistä nopeaa tiedonvälitystä, yrityksen tekemät virheet eivät pysy kansalaisiltapiilossa, hän sanoo.

Tämä pakottaa yritykset miettimään eettisiä kysymyksiä entistä tarkemmin.

Viime aikaiset tapahtumat Kemijärvellä ja Summassa osoittavat, miten globaali talous ilmenee myös Suomessa. Yksittäisille ihmisille irtisanomiset on suuri tragedia. Aavameri on kuitenkin sitä mieltä, että Suomi on ollut jo pitkään saajana.

- Myös esimerkiksi Bochumin tilanne voidaan nähdä niin, että rikas Saksa joutuu luopumaan, mutta köyhä Romania saa työpaikkoja.

Jaana Haapala sanoo, että globaalin talouden myötä suomalaiset oppivat todella arvostamaan Suomessa tehtyä tuotetta. Tämä tuo kotimaisille yrityksille mahdollisuuksia profiloitua suomalaisena, mikä saattaa tulevaisuudessa viehättää entistäkin enemmän eettisyydestä kiinnostunutta, jatkuvasti kasvavaa kuluttajajoukkoa.

Lue myös:

    Uusimmat