"Öljyntorjuntavalmius on hyvä, mutta ei riittävä"

Bahamalaistankkeri ajoi karille aamuvarhaisella Tallinnan edustalla.

Viron viranomaisten mukaan alus ei aiheuta ympäristövaaraa. Aluksessa on pieni vuoto ja mereen on päätynyt pilssivettä, öljylastia siinä ei turmahetkellä ollut.

Nyt siis selvittiin taas säikähdyksellä, mutta entä jos tankkeri olisi ollut täydessä öljylastissa?

Suomen ympäristökeskuksen yli-insinööri Kalervo Jolma kertoo MTV3 Uutisille, että tässä tapauksessa Suomessakin pantu toimeen öljyntorjunta-alusten liikekannallepano. Tämä olisi sitten riittänyt mihin se olisi riittänyt.

Jolman mukaan laivaonnettomuuksien suurin riskitekijä on inhimillinen tekijä.

- Tämä on se, joka kaikkein eniten vaikuttaa. Alukset ovat hyvässä kunnossa ja ne ovat uusia, toteaa Jolma.

Jolma kertoo, että uusi tekniikka on parantanut turvallisuutta, mutta liikenteen määrän kasvun myötä, myös onnettomuusriski kasvaa.

- Jotain ennaltaehkäisyä vielä ehkä voi skarpata, mutta siinäkin on rajansa, Jolma kommentoi.

Jolman mukaan Suomenlahden öljyntorjuntavalmius on oikein hyvä, mutta ei riittävä suhteessa siihen mitä saattaa sattua. Muihin maihin verrattuna se on kuitenkin hyvä.

Suuri ongelma on, että täysi tankkeri voi sisältää jopa 150 000 tonnia öljyä.

- Tätä koko määrää ei kyllä onnettomuudessa talteen saataisi. Me tähtäämme 30 000 tonnin öljytorjuntavahingon torjuntavalmiuteen. Tätä torjuntavalmiutta ei vielä ole, mutta tähän tähdätään vuoteen 2018 mennessä yhdessä naapureiden kanssa, kertoo Jolma.

Jolman mukaan kannattaisi miettiä, että olisiko saattohinauksella apua onnettomuuksien ehkäisyssä. Virossa saattohinausta ei ole käytössä siinä mittakaavassa kuin Suomessa.

(MTV3)

Katso Kalervo Jolman studiohaastattelu (Seitsemän uutiset 24.9.2012)

Lue myös:

    Uusimmat