"OK, boomer" – BMW:n mukaan vika on sinussa, jos et pidä sen uuden sähkömallin ulkonäöstä

Parasta Bemaria mitä rahalla saa? Tässä on uusi iX 2:11
Tältä näyttää BMW:n uusi sähkömaasturi iX.

BMW:n alentava vastaustyyli sen uuden sähköauton kritisoijille vaikuttaa riskialttiilta valinnalta.

– OK, boomer.

Näin saksalainen autojätti BMW vastasi sosiaalisessa mediassa ihmisille, jotka antoivat kritiikkiä uuden iX-katumaasturin ulkonäöstä.

Boomer-termillä viitataan virallisesti suuriin sotienjälkeisiin ikäluokkiin eli niin sanottuihin baby boomereihin, jotka syntyivät toisen maailmansodan jälkeisinä parina vuosikymmenenä. Boomereiden syntymävuosiksi on usein määritelty 1946–1964.

"OK, boomer" -tölväisy on internetin somealustoilla hyvinkin yleinen, ja se voidaan käytännössä kohdistaa kehen tahansa yli 30-vuotiaaseen, jolla on pieniäkin vaikeuksia ymmärtää nykynuorisoa, uusia villityksiä tai tämän päivän teknologiaa.

Mutta palatkaamme autoon ja Bemarin sometiimiin. Vaikka valmistaja haluaakin nuorentaa imagoaan ja modernin räväkkäästi muotoiltu sähköauto onkin siinä omiaan, on saksalaisjätin kärkästä töksäisyä kritisoitu muun muassa siksi, että boomerit ovat juuri sitä porukkaa, jotka ostavat uusia Bemareita.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

– Kuka ihme hoitaa BMW:n sosiaalista mediaa?

– Tämä oli kaukana ammattimaisesta. Hieno tapa olla epäkunnioittava uusia Bemareita ostavaa ikäluokkaa kohtaan.

Design herättänyt kritiikkiä aiemminkin

Uusi iX ei ole ensimmäinen tuore BMW, jonka muodot ja etenkin keulailme ovat saaneet osakseen kritiikkiä.

Valmistajan autoissa on nähty kymmenien ja kymmenien vuosien ajan niin sanotut munuaiset eli kaksiosainen jäähdyttimen säleikkö. Sen koko on kasvanut viime vuosina suorastaan hillittömästi, mutta viime kesänä esitelty uusi 4-sarja loksautti ihmisten leuat lopullisesti.

Uuden 4-sarjan "majavanhampaiksi" ivattu etusäleikkö sai kuitenkin puolustelevan kannanoton BMW:n muotoilujohtaja Domagoj Dukecilta.

– Se on selvästi BMW, se on selvästi 4-sarjalainen. Se on luonteeltaan vahva tavalla, jota vain BMW on, Dukec hehkutti tuolloin.

– Muotoilu on niin tunnepitoista, ja kaikilla on omat mielipiteensä ja mieltymyksensä. Ei ole olemassa oikeaa tai väärää. Kun teet jotakin tällaista, puolet ihmisistä rakastavat sitä ja puolet vihaavat. Se ei tule muuttumaan, hän jatkoi.

Lähde: Carscoops

Lue myös:

    Uusimmat