OAJ: Epämuodollisuus tukee koululaisten luovuutta

Opetusalan Ammattijärjestön mukaan epämuodollinen koulukulttuuri voi tukea luovuutta ja kriittistä ajattelua.

Suomalaisnuoret hälisevät koulussa enemmän kuin nuoret Aasian maissa, mutta pärjäävät hyvin oppimistuloksissa.

OAJ:n koulutusjohtaja Heljä Misukka uskoo, että tiukka kuri voi jopa olla ongelma, jos arvostetaan innovaatioita ja kykyä tuottaa uutta tietoa.

- Maissa joissa on hirveän tiukka kuri, ei kannusteta luovuuteen tai ajatella, että jokainen yksilö on tärkeä, Misukka arvioi.

Hänen mukaansa tämä voi olla jopa ongelma yhteiskunnassa, jossa haetaan innovaatioita ja halutaan olla vähän edellä muita.

OAJ:n mukaan suomalaiskouluissa on siirrytty ulkoa opettelusta tiedon kyseenalaistamiseen. Vaikka suomalaisnuorten käyttäytymisessä on parantamisen varaa, Misukka uskoo tasa-arvoisen koulumaailman olevan Suomen valttikortti.

- Luovuutta on tosi vaikea myöhemmin oppia. Kyllä luovuus on suomalaisten vahvuus, kunhan se ei mene liian pitkälle, Misukka toteaa.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat