Norres: Kaupasta ostettava musiikki katoaa

Äänilevybisneksellä on viime vuodet mennyt huonosti. Cd-levyjen myynti on pudonnut neljässä vuodessa 25 prosenttia, ja suurin osa romahduksesta on tapahtunut kuluvan vuoden aikana.

MTV3:n Huomenta Suomessa vieraillut promoottori Lasse Norres katsoo, että levybisneksen alamäki alkoi jo 1980-luvun lopussa.

- Se lähti käyntiin jo kun cd-levyt yleistyivät. Koko cd-formaatti on äärettömän epäonnistunut. Paketti on pieni ja menee helposti rikki, eikä siinä ole mitään visuaalista näyttävyyttä. Cd-levy muutti musiikin nopeaksi käyttötavaraksi, Norres sanoo.

Toinen syy alamäelle on radiotarjonnan valtava lisääntyminen.

- Laskin tuossa, että meillä on yli 50 paikallisradiota ja Yleisradion kanavat siihen päälle. Herää kysymys, miksi ostaa musiikkia, kun sen voi saada ilmaiseksikin.

Suomalaiset kuitenkin kaipaavat edelleen musiikkielämyksiä. Esimerkiksi konserttibisneksen liikevaihto on meillä 2,5-kertainen verrattuna levymyyntiin.

- Meillä on nyt vapaa Venäjä naapurissa, bändien on helppo mennä sinne. Suomi ei enää ole se Jumalan hylkäämä Euroopan kulma. Myös meidän kykymme maksaa konserteista on parantunut, Norres pohtii.

Norreksen mukaan 2000-luku ei ole tuottanut montaakaan sellaista supertähteä, joiden elinkaari voisi olla kymmeniä vuosia. Hän kuitenkin luottaa edelleen äänitebisnekseen, mutta katsoo sen muuttavan muotoaan.

- Äänitteet muuttuvat eri tavalla ladattavaksi hyödykkeeksi. Formaatti, joka mennään ostamaan kaupasta, häviää.

Katso promoottori Lasse Norreksen haastattelu (Huomenta Suomi 11.12.2009

Lue myös:

    Uusimmat