Nettishoppailijoita kuutta eri tyyppiä - Mihin ryhmään sinä kuulut?

Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalainen kuluttaja ei vielä ole kovin sinut digitaalisen ostoprosessin kanssa.

Ostopäätökseen vaikuttavat eniten perusasiat kuten hinta ja tuotevalikoima – luotettavaa toimitusta ja palautusmahdollisuutta unohtamatta.

Konsultointi- ja teknologiapalveluja tarjoavan Capgeminin kansainvälisessä tutkimuksesta analysoitiin digikuluttamista kaikkiaan kuudessatoista eri maassa.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset ostavat verkosta eniten muotia (41 %) ja elektroniikkaa (41 %).

Suomalaiset muodin verkko-ostajat ovat kiinnostuneempia sosiaalisesta mediasta kuin kuluttajat muissa tuoteryhmissä. Lähes joka neljäs verkosta muotia ostava suomalainen hakee edullisempaa hintaa.

- Verrattuna kansainvälisiin keskiarvoihin suomalaiset digikuluttajat ovat varovaisia jakamaan kauppiaalle henkilökohtaisia tietojaan tai verkottumaan ja jakamaan kokemuksiaan muiden kuluttajien kanssa, kertoo johtava konsultti Hanna Sivonen Capgemini Consultingilta.

Sivosen mukaan maailmanlaajuisesti muodin ostajina korostuvat aktiiviset ja sosiaaliset digikuluttajat. Suomessa painottuvat puolestaan rationaaliset ja hintatietoiset kuluttajat. Sama ilmiö näkyy Sivosen mukaan myös terveys- ja hyvinvointituotteiden ostajissa.

"Suomalaiset ovat epävarmoja verkko-ostajia"

Naiset ovat yleisesti ottaen sitoutuneempia kuin miehet käyttäessään digitaalisia kanavia. He ovat miehiä kiinnostuneempia vastaanottamaan personoituja tarjouksia, suosituksia ja tietoa uusista tuotteista.

Naiset myös mielellään käyttävät tarjottuja tuotteiden vertailumahdollisuuksia ja esimerkiksi opastusvideoita löytääkseen parhaan mahdollisen tuotteen ennen lopullisen ostopäätöksen tekemistä.

Kansainvälisessä vertailussa suomalaiset kuluttajat ovat epävarmimpia verkko-ostajia. Usein verkkopalveluita hyödyntäväksi ja niiden kanssa sinut olevaksi itseään kuvasi ainoastaan 45 prosenttia vastaajista, kun esimerkiksi Iso-Britanniassa vastaava luku on 71 prosenttia.

Kuusi eri digikuluttajatyyppiä

Tutkimuksessa löydettiin kuusi erilaista ostajatyyppiä:

Digipassiivit – passiivinen asenne uutta teknologiaa kohtaan. Digitaalisia kanavia ei pidetä tärkeinä missään ostoprosessin vaiheessa.

Hinnanmetsästäjät – hintatietoinen kuluttaja, jolla vain vähäinen kiinnostus verkko-ostamista ja teknologiaa kohtaan. Arvostaa ostamisen helppoutta.

Satunnainen digikuluttaja – ostaa harvoin verkosta. Käyttää verkkoa lähinnä tuotteen vertailuun ja valintaan.

Rationaalinen digikuluttaja – tietää mitä haluaa ja käyttää internetiä löytääkseen optimaalisimman vaihtoehdon. Toiseksi aktiivisin ostajaryhmä digitaalisissa kanavissa.

Aktiivinen digikuluttaja – varhainen omaksuja, joka hyödyntää digitaalisuutta läpi koko ostoprosessin. Eniten ostoaktiivisuutta, ja innokas jakamaan kokemuksiaan verkossa sekä sosiaalisessa mediassa.

Sosiaalinen digikuluttaja – suhtautuu myönteisesti teknologian hyödyntämiseen ostoprosessissa ja myös aktiivinen jakamaan kokemuksiaan verkossa. Ostoaktiivisuus verrattain pientä, keskittyy enemmän tiedon jakoon ja hankkimiseen. Liki puolet alle 35-vuotiaita.

Tutkimuksen mukaan sosiaaliset digikuluttajat ovat kansainvälisesti suurin ryhmä (25 %), mutta Suomessa rationaalisten digikuluttajien osuus on ylivoimaisesti suurin (32 %). Sosiaalisia digikuluttajia on Suomessa ainoastaan 11 prosenttia.

Tutkimus toteutettiin yhteistyössä kansainvälisen tutkimusyhtiön ORC Internationalin kanssa. Tutkimukseen osallistui yli 16 000 henkilöä 16 maasta.

Suomessa tutkimuksen otanta oli 1008 henkilöä, jotka jakautuivat tasaisesti ikäluokkiin 18–65-vuotiaat. Suomalaisista vastaajista 52 prosenttia oli naisia ja 48 prosenttia miehiä.

Lue myös:

    Uusimmat