Nastarenkaiden käyttörajoitus parantaisi ilmanlaatua

Pääkaupunkiseudulla selvitetään, parantaisivatko nastarenkaiden käyttörajoitukset ilmanlaatua.

NASTA-tutkimusohjelmassa tehdään toistakymmentä tutkimusta nastarenkaiden vaikutuksesta kaupunki-ilman laatuun, terveyteen ja liikenneturvallisuuteen.

Pääkaupunkiseudulla ilman epäpuhtauspitoisuudet ylittävät asetetut raja-arvot kymmeniä kertoja vuodessa ja uusia keinoja ilmanlaadun parantamiseksi on keksittävä. Yksi voisi olla nastarenkaiden käytön rajoittaminen kantakaupungissa.

- Uskomme, että rajoitukset parantaisivat kaupunki-ilman laatua ja katupöly vähenisi huomattavasti, arvioi osastopäällikkö Pekka Isoniemi Helsingin rakennusvirastosta.

Tutkimukset ovat jo osoittaneet, että nastarenkaat lisäävät katupölyä.

- Pölyn muodostumisen kannalta nastarengas on kitkarengasta huonompi vaihtoehto. Sehän kuluttaa asfaltin pinnasta materiaalia pois, kertoo dosentti Liisa Pirjola Metropolia ammattikorkeakoulusta.

Nastat pitävät liukkaalla paremmin

Nastarenkaan etu on se, että jäisellä kelillä se pitää kitkarengasta paremmin.

- Pitää kuitenkin muistaa, että meillä ei juuri ole jäisiä olosuhteita tässä kaupungissa eikä tänne johtavilla valtateillä, muistuttaa Isoniemi.

Nastarenkaiden on myös tutkittu vähentävän onnettomuuksien määrää, mutta Pekka Isoniemi muistuttaa, että kitkarenkaiden käyttö saattaa myös parantaa liikenneturvallisuutta.

- Kitkarenkaat edistävät sitä, että liikenteessä ennakoidaan. Ajetaan paremmin olosuhteiden mukaan ja se lisää turvallisuutta.

Nastarenkaat aiheuttavat terveyshaittoja

Ruotsissa julkaistun tutkimuksen mukaan 30-40 tukholmalaista kuolee vuosittain nastarenkaiden käytön takia. Nastat repivät tienpinnasta terveydelle haitallisia hiukkasia. Suomessakin katupölykauden on todettu lisäävän sairaalakäyntejä.

- Katupölyllä on suuret haitalliset terveysvaikutukset. Lisäksi katujen päällysteiden kuluminen aiheuttaa paljon kuluja, laskee Isoniemi.

Ruotsissa ja Norjassa nastarenkaiden käyttörajoitukset ovat tehonneet ja katupölyongelma on lieventynyt. Norjassa on käytössä nastarenkaiden haittamaksu joillakin alueilla. Ruotsin suurimmissa kaupungeissa on rajoitettu nastarenkaiden käyttöä osalla kaduista. Pääkaupunkiseudulla rajoitusten tarpeellisuutta harkitaan noin vuoden kuluttua, kun kaikki tutkimukset on saatu valmiiksi.

Tällä hetkellä 80 prosenttia autoilijoista ajaa talvisin nastarenkailla. Kitkarenkaat valitsee viidesosa.

- Minulla ei ole vielä lopullista kantaa, mutta itse käytän nastoja, kertoo Liisa Pirjola.

- Toivon todellakin, että kitkarenkaiden osuus kasvaa ja ilmanlaatu sitä kautta paranee, sanoo Pekka Isoniemi.

Lue myös:

    Uusimmat