Näin syntyi Rosbergin loistotaktiikka

Kiinan GP:n voittaja Nico Rosberg vahvisti voittonsa jälkeen, että yllättävä kahden pysähdyksen taktiikka oli koko ajan Mercedes-tallin suunnitelmissa.

Kahdessa ensimmäisessä osakilpailussa Mercedes kärsi takarenkaidensa liiallisesti kulumisesta, joten oli suuri yllätys, että Mercedes pärjäsi Kiinassa yhdellä renkaidenvaihdolla vähemmän kuin McLaren, jonka kuljettajat tekivät kolme pysähdystä. Rosberg kävi renkaidenvaihdossa 13. ja 34. kierroksella 56 kierroksen mittaisessa GP:ssä.

- Se oli suunnitelmamme ennen kisaa. Totta kai meillä oli myös B-suunnitelma siltä varalta, jos asiat eivät menisi hyvin, mutta asiat etenivät täsmälleen toivomallamme tavalla. Renkaat kestivät täsmälleen sen verran kierroksia kuin olimme toivoneet, Rosberg kertoi.

F1:n rengastoimittajan Pirellin moottoriurheilujohtaja Paul Hembery vahvisti kisan jälkeen, että he odottivat kolmen pysähdyksen taktiikkaa.

- Me ajattelimme ennen kisaa, että kolme pysähdystä olisi todennäköisin ja kaksi pysähdystä olisi mahdollinen, mutta luultavasti aivan rajoilla. Mercedes luultavasti pohti siinä vaiheessa, pitäisikö heidän tehdä kolmas pysähdys, Hembery sanoi Autosportille.

Tallipäällikkö Ross Brawn vahvisti, että Mercedes sai renkaansa toimimaan täydellisesti, kun taas kilpakumppanit eivät onnistuneet renkaiden suhteen yhtä hyvin. Brawn jakoi myös kiitosta Mersu-tallin kisataktiikat laativalle James Vowlesille.

- Me ennakoimme sään olevan hieman lämpimämpi ja säädimme automme sitä varten, mutta renkaat toimivat täydellisesti ja taktiikkamiehemme James teki aivan täydellisen päätöksen kahden pysähdyksen kisasta. Renkaat alkoivat juuri menettää suorituskykyään, kun tulimme varikolle, Brawn kuvaili Autosportille.

Lue myös:

    Uusimmat