Huawei on aiemmin kertonut kasvattaneensa markkinaosuuttaan Honor-brändi mukaan laskettuna Suomen älypuhelinmyynnistä noin neljännekseen alkuvuoden aikana. Kuvassa P9.
Älypuhelinmyynti laski alkuvuonna tammi-kesäkuussa Suomessa hieman vuotta aiemmasta, kun taas tablettien myynti laski jyrkästi. Vastaavan suuntaista kehitystä on nähty laajemminkin länsimaissa ja globaalisti.
Suomen luvut tulevat tuoreesta kodintekniikkaindeksistä.
Suomessa myytiin vuoden alkupuoliskolla 976 623 älypuhelinta, jossa oli laskua viisi prosenttia. Myytyjen älypuhelinten keskihinta kuitenkin pysyi vakaana ja nousi 2 euroa 368 euroon. Näin älypuhelinmyynnin arvo oli 359,3 miljoonaa euroa, 4,4 prosenttia vuotta aiempaa vähemmän.
Myös perinteisiä matkapuhelimia eli peruspuhelimia myydään edelleen, tosin jatkuvasti vähemmän ja vähemmän. Silti alkuvuonnakin niitä myytiin vielä 118 903kappaletta 10,6 prosentin laskusta huolimatta. Myynnin arvo kuitenkin painui 26,5 prosentilla jo vain 7,34 miljoonaan euroon keskihinnan ollessa 62 euroa.
Tablettien osalta painui myös sekä myyntimääräettä keskimääräinen myyntihinta. Tabletteja myytiin nyt alkuvuonna 213 070 kappaletta, 21,6 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden alkupuoliskolla. Keskihinnan laskiessa 341 eurosta 305 euroon, romahti tablettimyynnin arvo 29,9 prosenttia 64,99 miljoonaan euroon.



