Näin meidät huijataan syömään enemmän karkkia

Amerikkalaisen Albertan yliopiston tutkija Jennifer Argo kertoo, miten kuluttajiin voidaan vaikuttaa pelkästään elintarvikkeen pakkauskoolla sekä ravintoarvotaulukolla.

Tutkija Jennifer Argo on selvittänyt pitkään ihmisten kulutuskäyttäytymisen suhdetta pakkauskokoihin. Tutkimuksen kohteena ovat olleet erityisesti karkit ja suklaat. Argo kertoo Journal of Marketing -markkinointijulkaisussa, kuinka suuri vaikutus pakkauskoolla todellisuudessa voi olla kuluttajiin.

Argon mukaan ihmiset ostavat ja syövät enemmän karkkeja ja suklaata, jos ne on pakattu normaalia pienempiin pakkauksiin tai ovat ylipäätään yksittäispakattuja. Tällainen kuluttajakäyttäytyminen näkyy Argon mukaan erityisesti huonon itsetunnon omaavien ihmisten keskuudessa.

– Huonon minäkuvan omaavat ihmiset söivät eniten karkkia silloin kuin he söivät yksittäispakattuja makeisia, joiden ravintoarvot ja kalorit näkyivät selkeästi pakkauksissa, Argo kertoo tutkimuksen taustoja.

Näkyvät ravintoarvotaulukot tuovat lohdutusta

Pakkauksessa näkyvillä ravintoarvoilla ja muulla informaatiolla suuri vaikutus huonon itsetunnon omaaviin ihmisiin. Jos pakkaustekstit ja kalorimäärät olivat näkyvästi esillä, ihmiset saivat enemmän uskoa siihen, että pystyvät kontrolloimaan syömistään. Jos kalorimäärät ja ravintoarvot puuttuivat, ryhmäläiset söivät vähemmän karkkia siinä epäilyssä, että karkit saattavat lihottaa.

– Jos kaikki ravintoarvot ovat näkyvillä, epävarmat kuluttajat kokevat tuotteen suorastaan suojaavan heitä ja auttavan painonpudotuksessa. He ajattelevat, että minun ei tarvitse huolehtia lihomisesta, koska pakkaus huolehtii siitä jo, Argo selittää.

Argon mukaan yksittäispakkaukset ja pienet pakkaukset kannattaakin vaihtaa normaalikokoisiin. Se vähentää syötyjen kaloreiden määrää ja säästää rahaa.

Tutustu uuteen Lifestyle-etusivuun:

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat