Muuttoilmoitus myös puhelimitse

Suomen Posti Oy:n ja väestökirjahallinnon yhteisen muuttoilmoituksen on voinut tehdä maaliskuusta alkaen puhelimella mihin vuorokauden aikaan tahansa, myös viikonloppuisin. Muuttoilmoituspuhelinpalvelua hoitaa nyt Postin ja maistraattien lisäksi Sodankylän julkishallinnon palvelukeskus, joka huolehtii palvelusta ilta- ja yöaikaan sekä sunnuntaisin.

Muuttoilmoituksia tehdään vuosittain noin 800 000. Kyseessä on volyymiltaan yksi suurimmista julkishallinnon asiointipalveluista maassamme.

Asiakkaat tyytyväisiä

Muuttoilmoituspalvelu otettiin käyttöön reilut kaksi vuotta sitten. Asiakkaiden tyytyväisyyttä ja mielipiteitä palvelusta on nyt selvitetty toisen kerran. Mielipidettä ulkopuolisen tutkimusyrityksen tekemään tutkimukseen pyydettiin yli 2000 vastaajalta. Vastausten analyysin mukaan asiakkaat olivat edelleen tyytyväisiä palveluun.

Tulosten mukaan Postin ja väestökirjahallinnon yhteinen muuttoilmoituspalvelu toimii kokonaisuutena erittäin hyvin. Hyvin tai erittäin tyytyväisiä käyttäjiä oli peräti 88 prosenttia vastaajista.

Puhelimitse muuttoilmoituksen tehneet olivat jonkin verran tyytyväisempiä palvelun helppouteen kuin ne, jotka ilmoittivat muutostaan kirjallisesti lomakkeella. Muuttoilmoituspalvelussa esiintyneet ongelmat liittyivät lähinnä inhimillisiin jakeluvirheisiin tai uuden osoitteen virheellisyyteen.

Muuttoilmoituksen teko puhelimitse kestää keskimäärin 3-4 minuuttia ja maksaa lankapuhelimesta soitettuna noin 0,14 euroa ja matkapuhelimesta soitettuna noin 1,17 euroa. Valtakunnallisen muuttoilmoituspuhelimen numero on 0203456456 (suomenkielinen). Ruotsinkielisiä muuttoilmoituksia otetaan vastaan arkisin kello 8-20 ja lauantaisin kello 9-14 numerossa 0203457457.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat