Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Muistatko kohun? Mika Häkkisen mestaruusjuhlat olivat alkaa jo Malesiassa – Ferrarin hylkäyskäsittelyn taustalla epäilyksiä vieläkin suuremmasta vilpistä

Michael Schumacher ja Eddie Irvine hylättiin alun perin Malesiassa, mutta lopulta Ferrarin valitus hyväksyttiin.
Michael Schumacher ja Eddie Irvine hylättiin alun perin Malesiassa, mutta lopulta Ferrarin valitus hyväksyttiin./ All Over Press
Julkaistu 20.10.2019 07:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kaksoisvoiton ottaneiden Ferrarien hylkääminen oli tehdä Mika Häkkisestä kaksinkertaisen maailmanmestarin jo ennen vuoden 1999 päätösosakilpailua. Tiedot italialaistiimin salamyhkäisistä toimista saivat huhut lentoon varikolla.

LUE MYÖS: "V***n Räikkönen!" – Juan Pablo Montoya huokailee klassikkoheitolleen, välikohtaus hyvin muistissa

Eddie Irvine ajoi voittoon ennen MM-taistelun ulkopuolelle pudonnutta tallikaveriaan Michael Schumacheria, mutta pian kisan jälkeen tuli tieto Ferrarin hylkäämisestä sääntöjenvastaisten ilmanohjaimien takia. Tästä alkoi tapahtumasarja, jota seurattiin Tulosruudussa kiihkeästi seuraavien päivien aikana.

Mika Häkkinen ei suostunut ottamaan kantaa Ferrarin hylkäykseen, vaikka suomalaismedia esitti McLaren-kuskille onnitteluita hänen poistuessaan autokyydillä Sepangin radalta myöhään kisasunnuntaina.

McLaren odotti oikeaa hetkeä iskeä

Ferrari valitti tuomiosta FIA:n vetoomustuomioistuimeen, joka otti asian käsittelyynsä ja lupasi päätöksen Malesian ja Japanin väliseen viikonloppuun mennessä. Italialaistiimin mukaan muutaman millimetrin verran mittasäännöt ylittäneet kyljen ilmanohjaimet antoivat minimaalisen hyödyn. Samat olivat olleet käytössä jo aiemmin Nürburgringillä.

Myös Häkkinen kertoi Tulosruudun mukaan, ettei hylkäys ole hänen mukaansa oikea tapa ratkaista mestaruutta. Lauantaina 23. lokakuuta 1999 FIA ilmoitti vetoomustuomioistuimen hyväksyneen Ferrarin vastalauseen, joten Malesian GP:n tulokset jäivät voimaan. Häkkiselle tarjolla ollut 12 pisteen etumatka vaihtui Irvinen neljän pisteen johdoksi ennen Suzukan päätöskisaa.

Auto Motor und Sportin mukaan vihje oli tullut McLarenilta, joka olisi jo pitkään tiennyt sääntöjenvastaisuudesta, mutta odottanut vain oikeaa hetkeä nostaa asia esiin.

Takasiiven salamavaihto herätti epäilyt

Ferrarin hylkäyskäsittelyn aikana ilmoille nousi kuitenkin toinen, vieläkin merkittävämpi epäilys punaisten väärinkäytöksistä. Toimittaja Jari Porttila raportoi Tulosruudussa, että Ferrarin käyttämät aika-ajomenetelmät olivat nousseet kohun keskipisteeseen.

– Schumihan ajoi häkellyttävästi sekuntia muita nopeammin (Malesiassa). Tuon nopean kierroksen jälkeen hänen takasiipensä vaihdettiin varikolla salamannopeasti, Porttila kertoi.

– Asiantuntijoiden mukaan Ferrarin on jo pitkään huhuttu käyttävän erityisesti aika-ajossa erityiskevyttä takasiipeä, Porttila jatkoi jutussaan.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Kevyellä takasiivellä auton paino olisi mennyt vähimmäispainorajan alle, mikä olisi ollut selvä hylkäyksen paikka.

Lisää aiheesta:

Kohukisa johti F1-tuomariston irtisanoutumiseen – Häkkinen ja Schumacher tapahtumien keskipisteessäNämä videot paljastivat F1-tallin vilpin: Renault-kohussa erikoisia käänteitäF1:ssä muhii jättiluokan skandaali, jos huijausväite osoittautuu oikeaksi – asiantuntija vertaa suuruusluokassaan jopa McLarenin vakoilutapaukseenJapanin GP:n topit ja flopit: Valtteri Bottaksen nörttimäinen illanvietto avain voittoon? Lewis Hamilton paljasti jälleen ainoan heikkoutensa"Hamekangasta nyt esille" – F1-historiassa surkuhupaisia tallimääräysfarssejaF1:n häpeällisestä skandaalista 10 vuotta – kuinka ”täydellinen myrsky” vavisutti lajia ja muutti sitä pysyvästi
F1-historiaMika HäkkinenMichael SchumacherFerrariMcLarenF1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1-historia
  • 17.7.17:15
    F1

    F1-tragediasta tasan 10 vuotta – Kimi Räikkönen: "Olisi voinut helpostikin estää"

  • 7.1.18:00
    F1

    F1-historiasta häkellyttävä tapaus: Michael Schumacheria tutkittiin "murhan yrityksestä"

  • 16.11.202408:11
    F1

    Tästä tv-uutisesta alkoi F1:n 2000-luvun menestystarina – dollarin kauppahinnalla kolmetoista MM-voittoa

  • 03.11.202421:47
    F1

    Kimi Räikkösen uskomaton temppu uusittiin viimein F1:ssä

  • 01.05.202406:58
    F1

    Mika Häkkinen kohtasi Ayrton Sennan raivopäisyyden juuri ennen F1-legendan kuolemaa: "Ajattelin, että onpa siinä tonttu kaveri"