Muistatko kohun? Mika Häkkisen mestaruusjuhlat olivat alkaa jo Malesiassa – Ferrarin hylkäyskäsittelyn taustalla epäilyksiä vieläkin suuremmasta vilpistä

Kaksoisvoiton ottaneiden Ferrarien hylkääminen oli tehdä Mika Häkkisestä kaksinkertaisen maailmanmestarin jo ennen vuoden 1999 päätösosakilpailua. Tiedot italialaistiimin salamyhkäisistä toimista saivat huhut lentoon varikolla.

Eddie Irvine ajoi voittoon ennen MM-taistelun ulkopuolelle pudonnutta tallikaveriaan Michael Schumacheria, mutta pian kisan jälkeen tuli tieto Ferrarin hylkäämisestä sääntöjenvastaisten ilmanohjaimien takia. Tästä alkoi tapahtumasarja, jota seurattiin Tulosruudussa kiihkeästi seuraavien päivien aikana.

Mika Häkkinen ei suostunut ottamaan kantaa Ferrarin hylkäykseen, vaikka suomalaismedia esitti McLaren-kuskille onnitteluita hänen poistuessaan autokyydillä Sepangin radalta myöhään kisasunnuntaina.

McLaren odotti oikeaa hetkeä iskeä

Ferrari valitti tuomiosta FIA:n vetoomustuomioistuimeen, joka otti asian käsittelyynsä ja lupasi päätöksen Malesian ja Japanin väliseen viikonloppuun mennessä. Italialaistiimin mukaan muutaman millimetrin verran mittasäännöt ylittäneet kyljen ilmanohjaimet antoivat minimaalisen hyödyn. Samat olivat olleet käytössä jo aiemmin Nürburgringillä.

Myös Häkkinen kertoi Tulosruudun mukaan, ettei hylkäys ole hänen mukaansa oikea tapa ratkaista mestaruutta. Lauantaina 23. lokakuuta 1999 FIA ilmoitti vetoomustuomioistuimen hyväksyneen Ferrarin vastalauseen, joten Malesian GP:n tulokset jäivät voimaan. Häkkiselle tarjolla ollut 12 pisteen etumatka vaihtui Irvinen neljän pisteen johdoksi ennen Suzukan päätöskisaa.

Auto Motor und Sportin mukaan vihje oli tullut McLarenilta, joka olisi jo pitkään tiennyt sääntöjenvastaisuudesta, mutta odottanut vain oikeaa hetkeä nostaa asia esiin.

Takasiiven salamavaihto herätti epäilyt

Ferrarin hylkäyskäsittelyn aikana ilmoille nousi kuitenkin toinen, vieläkin merkittävämpi epäilys punaisten väärinkäytöksistä. Toimittaja Jari Porttila raportoi Tulosruudussa, että Ferrarin käyttämät aika-ajomenetelmät olivat nousseet kohun keskipisteeseen.

– Schumihan ajoi häkellyttävästi sekuntia muita nopeammin (Malesiassa). Tuon nopean kierroksen jälkeen hänen takasiipensä vaihdettiin varikolla salamannopeasti, Porttila kertoi.

– Asiantuntijoiden mukaan Ferrarin on jo pitkään huhuttu käyttävän erityisesti aika-ajossa erityiskevyttä takasiipeä, Porttila jatkoi jutussaan.

Kevyellä takasiivellä auton paino olisi mennyt vähimmäispainorajan alle, mikä olisi ollut selvä hylkäyksen paikka.

Lue myös:

    Uusimmat