Kaksoisvoiton ottaneiden Ferrarien hylkääminen oli tehdä Mika Häkkisestä kaksinkertaisen maailmanmestarin jo ennen vuoden 1999 päätösosakilpailua. Tiedot italialaistiimin salamyhkäisistä toimista saivat huhut lentoon varikolla.
LUE MYÖS: "V***n Räikkönen!" – Juan Pablo Montoya huokailee klassikkoheitolleen, välikohtaus hyvin muistissa
Eddie Irvine ajoi voittoon ennen MM-taistelun ulkopuolelle pudonnutta tallikaveriaan Michael Schumacheria, mutta pian kisan jälkeen tuli tieto Ferrarin hylkäämisestä sääntöjenvastaisten ilmanohjaimien takia. Tästä alkoi tapahtumasarja, jota seurattiin Tulosruudussa kiihkeästi seuraavien päivien aikana.
Mika Häkkinen ei suostunut ottamaan kantaa Ferrarin hylkäykseen, vaikka suomalaismedia esitti McLaren-kuskille onnitteluita hänen poistuessaan autokyydillä Sepangin radalta myöhään kisasunnuntaina.
McLaren odotti oikeaa hetkeä iskeä
Ferrari valitti tuomiosta FIA:n vetoomustuomioistuimeen, joka otti asian käsittelyynsä ja lupasi päätöksen Malesian ja Japanin väliseen viikonloppuun mennessä. Italialaistiimin mukaan muutaman millimetrin verran mittasäännöt ylittäneet kyljen ilmanohjaimet antoivat minimaalisen hyödyn. Samat olivat olleet käytössä jo aiemmin Nürburgringillä.

