Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Hamekangasta nyt esille" – F1-historiassa surkuhupaisia tallimääräysfarsseja

Julkaistu 06.10.2018 21:00

OTTO PALOJÄRVI / MTV SPORT

Sotshin kisan tallimääräys on puhuttanut myös Japanin kisaviikonloppuna. F1-historiassa Mercedeksen Hamilton/Bottas -määräys ei kuitenkaan ollut mikään uusi tapaus.

MAINOS

F1-kausi suorana C Morella – Japanin GP viikonloppuna

Sunnuntai: Japanin GP klo 8.00, ennakkotunnelmat klo 7.00

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

C Moren sivulle pääset tästä

 Yksi surkuhupaisimmista tallimääräysfarsseista nähtiin Itävallan kisassa 2002. Silloin Rubens Barrichello ei ensin suostunut päästämään Michael Schumacheria edelleen, vaikka Ferrarin radioviesteissä tätä vaadittiin useampaan otteeseen.

Barrichello nöyrtyi vasta viimeisessä mutkassa protestoiden siten kohteluaan.

– Ei voi olla totta. Hamekangasta nyt esille, reagoi kisaa MTV:lle selostanut Tomi Tuominen Ferrarin toimintaan.

Virallinen voittaja Schumacher päästi Barrichellon korkeimmalle korokkeelle ja antoi tälle voittopokaalinsa. Tämän seurauksena Schumacher sai sakot Formula ykkösten halventamisesta.

Itävallan kisan Ferrari-farssi johti tallimääräysten kieltämiseen säännöissä kaudesta 2003 lähtien. Tallimääräykset eivät kuitenkaan loppuneet. Niitä kierrettiin erikoisinkin keinoin.

Vuoden 2008 Singaporen Singaporen kisassa Renault-tallipäällikkö Flavio Briatore pyysi Nelson Piquet junioria ajamaan seinään, jotta turva-auto saataisiin radalle. Moisella keinoilla yritettiin parantaa Alonson voittomahdollisuuksia.

Piquet teki työtä käskettyä. Turva-auto tuli radalle ja Alonso voitti kisan.

Vuotta myöhemmin ketkuilu paljastui erikoisesti. Piquet sai potkut tallista kesken kauden ja kosti Briatorelle sekä Renaultille tuomalla Singaporen kieroilun julki. Briatore saikin Formula ykkösiin elinikäisen toimitsijakiellon.

Ferrrari rikkoi tallimääräyskieltosääntöä Saksan Hockenheimin kisassa 2010 kieroilematta. Ferrarin pääinsinööri Rob Smedley pääsi radioviestien kunniagalleriaan ilmoittamalla kisaa johtaneelle Felipe Massalle: ”Fernando on sinua nopeampi. Voitko vahvistaa ymmärtäneesi viestin?”

Hetken empimisen jälkeen Massa totteli ja päästi Fernando Alonson edelleen voittajaksi. Ferrarille sääntörikkomus maksoi 100 000 dollaria.

Seuraavalla kaudella 2012 tallimääräykset taas sallittiin. ”Fernando is faster than you” tai ”Let Michael pass for championship” viestit sai antaa ilman pelkoa 100 000 dollarin sakoista.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Viime sunnuntaina Sotshissa palkintopallilla vallitsi hautajaistunnelma. Lewis Hamilton teki selväksi, ettei olisi halunnut voittaa tallimääräyksellä.

– Se tuntui kauhealta. Täytyy sanoa, ettei voittaminen ole koskaan tuntunut yhtä pahalta, lahjavoiton saanut maailmanmestari jutteli.

Tallimääräyksille löytyy silti ymmärrystä. Vuosien 1998 ja 1999 maailmanmestari Mika Häkkinen ilmoitti Suzukassa pitävänsä tallimääräyksiä Formula ykkösten olennaisena osana.

– Aina niitä on ollut. Ja aina niitä tulee olemaankin jollakin tavalla. Se on ihan fakta. Varmasti katsojat tietää, että tallin tehtävänä on voittaa tallimestaruus ja kuljettajien mestaruus. Silloin siihen käytetään kaikki, mitä on sääntökirjassa kirjoitettu. Mitä saa tehdä, se tehdään, Häkkinen toteaa.

Kuljettaja voi välttää tallimääräyksiä ajamalla vaikkapa tarpeeksi kovaa.  

– Pitää vaan miettiä, ettei joudu siihen tilanteeseen, että joutuu päästämään tallikaverinsa ohitseen, Häkkinen ilmoittaa.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Sodanjulistus F1-sarjassa? Toto Wolff laukoi ilman rajoitinta Mercedeksen kokemista vääryyksistä – "Diplomatia päättyi tänään"Kimi Räikkösen pomolta tulikivenkatkuinen palaute tuomaristolle: "Saa kaikki näyttämään tyhmiltä!"F1-lehdistökatsaus: Valtteri Bottaksen voiton takana salainen resepti – Ferrari-tähdelle patsas, toiselle raju lyttäysToto Wolff myöntää Mercedeksen harkinneen määräystä Lewis Hamiltonin nostamiseksi Valtteri Bottaksen edelleF1-lehdistökatsaus: Ferrarin kahden kukon kanalassa räjähti – ”Kaksi lasta törmäilyautoissa”F1-lehdistökatsaus: Valtteri Bottaksen voitto suttaantui valkoisen maalin takia – Charles Leclercin uhraamisinnokkuus kummastuttaa
F1-historiaValtteri BottasMichael SchumacherJapanin GPLewis HamiltonF1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1-historia
  • 17.7.17:15
    F1

    F1-tragediasta tasan 10 vuotta – Kimi Räikkönen: "Olisi voinut helpostikin estää"

  • 7.1.18:00
    F1

    F1-historiasta häkellyttävä tapaus: Michael Schumacheria tutkittiin "murhan yrityksestä"

  • 16.11.202408:11
    F1

    Tästä tv-uutisesta alkoi F1:n 2000-luvun menestystarina – dollarin kauppahinnalla kolmetoista MM-voittoa

  • 03.11.202421:47
    F1

    Kimi Räikkösen uskomaton temppu uusittiin viimein F1:ssä

  • 01.05.202406:58
    F1

    Mika Häkkinen kohtasi Ayrton Sennan raivopäisyyden juuri ennen F1-legendan kuolemaa: "Ajattelin, että onpa siinä tonttu kaveri"