MTV Uutiset paikalla: Nämä halkeamat sulkevat metroaseman Helsingissä – tältä 800 000 euron urakan vaativa ongelmalattia näyttää

Helsingin Koivusaaren uudenkarhea metroasema saa lattiaremontin, koska materiaali valittiin väärin – tältä paljon puhuvat halkeamat aseman lattialla näyttävät 4:35
MTV Uutiset live selvitti, mitä Koivusaaren metroasemaan lattian kaksi kuukautta kestävien ja 770 000 euroa maksavien korjaustöiden aikana tapahtuu.

Kaksi vuotta sitten avattu Koivusaaren metroasema Helsingin Lauttasaaressa joutuu kesällä massiiviseen remonttiin. Metroaseman lattiassa on havaittu halkeamia, joiden korjaustöissä ei tahdota vitkutella. Asema on korjausten aikana kokonaan kiinni.

Rullaportaat vievät metrolaiturille, missä Länsimetro Oy:n kiinteistö- ja infrajohtaja Juhani Penttilä esittelee MTV Uutisille Koivusaaren aseman lattiaa.

– Koivusaaren metroaseman lattia on paikalleen valettua mosaiikkibetonia. Betonissa on halkeamia normaalistikin, mutta nyt ne ovat sen verran isoja, että ne kannattaa korjata tässä vaiheessa, Penttilä sanoo, ja osoittaa selvästi näkyviä juovia.

Betoni säilyy, valu vaihtuu laatoiksi

Tapiolan metroasemalla on samanlainen lattia kuin nyt Koivusaaressa halkeillut, mutta Penttilän mukaan siellä ei ole havaittu ongelmia.

– Eikä ole todennäköistä, että niitä tulisi.

Koivusaaressa samaa ratkaisua ei kuitenkaan tehdä uudestaan, vaan betonivalu korvataan betonilaatoilla.

– Tulevan lattiamateriaali ei ole sama. Uusi rakenne tulee olemaan mosaiikkibetonilaatta. Laatta on tehtaalla tehtyä ja se tuodaan valmiina tänne metroasemalle laastikiinnityksellä kiinnitettäväksi.

Korjausurakan kustannukset jaetaan puoliksi

Koivusaaren metroaseman remontti kestää kaksi kuukautta ja viisi päivää, minkä aikana lattian pintarakenteet uusitaan kokonaan.

– Työt alkavat korjaus- ja purkutöillä, jotka kestävät noin kuukauden. Töitä tehdään kolmessa vuorossa, jotta ne saataisiin tehtyä tässä lyhyessä ajassa, kahden kuukauden ja viiden päivän aikana.

– Purkutöiden jälkeen aloitetaan pohjatyöt ja sen jälkeen tehdään laattojen asennus laastikiinnityksellä.

Penttilä muistuttaa, että korjausurakkaan liittyy kaikenlaisia muitakin tehtäviä. 

– Esimerkiksi kalusteita ja näyttöjä täytyy irrottaa ja töiden jälkeen asentaa takaisin – ja varmistaa, että ne toimivat.

Koivusaaren metroaseman lattian korjauskustannuksiksi on laskettu 770 000 euroa. Ne jaetaan puoliksi Länsimetro Oy:n ja urakoitsijan kesken.

Koivusaaressa on tällä hetkellä käytössä yksi sisäänkäynti, mutta asemalla on varaus myös toiselle sisäänkäynnille. Koivusaareen on suunnitteilla asuntojen ja työpaikkojen lisäksi muun muassa huonekalujätti Ikean tavaratalo.  

Lue myös:

    Uusimmat