Montrealissa ajettava Kanadan GP on sekä fanien että kuljettajien keskuudessa erittäin suosittu osakilpailu.
Kanadan GP palasi kaudella 2010 F1-sarjan ohjelmaan yhden välivuoden jälkeen. Erimielisyydet kilpailun järjestämisoikeuksista maksettavasta summasta pudottivat GP:n kauden 2009 kilpailukalenterista. Vuoden 2014 kisan yhteydessä julistettiin sopimus kisan jatkosta aina vuoteen 2024 asti.
Ensimmäiset Kanadan GP:t ajettiin Mosport Parkissa ja Mont-Tremblantissa, mutta vuodesta 1978 lähtien kilpailu on ajettu Montrealissa. Roger Peartin suunnitteleman radan rakentaminen aloitettiin vuonna 1977, kun Kanadan ranskankielinen väestönosa halusi GP:n Quebeciin samoilta seuduilta kotoisin olleen tähtikuljettaja Gilles Villeneuven nostattaman formulakuumeen takia. Radalle löytyi paikka keskustan edustalla olevalta Notre-Damen saarelta. Saari oli toiminut Montrealin olympialaisten 1976 soutukisojen näyttämönä. Samalla paikalla järjestettiin myös vuoden 1967 maailmannäyttely.
Kanadan ratakartta
Kyseessä ei ole varsinainen katurata siinä mielessä, että se on aikanaan rakennettu Notre-Damen saarelle varta vasten formula ykkösiä varten. Rata on myös suljettu autoliikenteeltä, mutta kisaviikonlopun ulkopuolella sitä pääsee kiertämään kävellen, pyöräillen tai vaikkapa rullaluistellen. Alue on suosittu virkistyspaikka metropolin asukkaiden keskuudessa. Toisaalta katuradan piirteitäkin Montrealissa on: sitä käytetään ainoastaan kisaviikonloppuisin ja reunavallit ovat monessa paikassa lähellä, minkä moni huippukuljettaja on saanut kokea karvaalla tavalla.
Rata nimettiin vuonna 1982 menehtyneen formulatähden kunniaksi Gilles Villeneuve -radaksi. Yhtenä kaikkien aikojen nopeimmista kuljettajista pidetty Villeneuve voitti radan esikois-GP:n vuonna 1978. Gilles Villeneuven poika Jacques Villeneuve ei koskaan kyennyt voittoon isänsä mukaan nimetyllä radalla.
Montrealissa koettiin suuri voitonjuhla vuonna 1995, jolloin ihmiset riemastuivat Jean Alesin uran ensimmäisestä ja ainoaksi jääneestä voitosta niin paljon, että ryntäsivät radalle juhlimaan. Kanadalaisyleisön riemua lisäsi eittämättä se, että ranskalainen Alesi voitti Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä radalla ajamalla Ferraria numero 27, jonka juuri Gilles oli tehnyt legendaariseksi. Alesin ajamaa voittoa on kuvailtu modernin F1-historian suosituimmaksi. Se tuli hänen syntymäpäivänään uran 91. GP-kisassa.
Varikkosuoraa edeltävä muuri sai nimekseen mestarien muuri vuoden 1999 GP:ssä, kun kolme maailmanmestaria (Jacques Villeneuve, Michael Schumacher ja Damon Hill) päätti kisansa samaan paikkaan. Kilpailun voittoon ajoi Mika Häkkinen. Kimi Räikkösen voittoa juhlittiin Montrealissa 2005.
Montrealin radan pitkien suorien päässä odottavat hitaat mutkat, joten rata on kauden kovin testi autojen jarruille. Katsojan kannalta hyvä paikka on pääsuoran varrella sijaitseva pääkatsomo, josta näkee tapahtumarikkaat mutkat kierroksen alussa.
Radalle eksyy usein murmeleita, vaikka kaupungin viranomaiset yrittävät ennen kisaviikonloppua vangita saarelta mahdollisimman suuren määrän eläimiä ja siirtää ne läheiselle Sainte-Hélènen saarelle.
Montrealissa ajetuissa F1-kilpailuissa on sattunut yksi kuolemantapaus. Riccardo Paletti kuoli vuoden 1982 GP:n lähtökolarissa. Vuoden 1997 kilpailussa Olivier Panis mursi molemmat jalkansa. Robert Kubica oli vuonna 2007 hurjassa ulosajossa, mutta selvisi vammoitta.
Montrealin radalla on järjestetty myös Champ Car- ja NASCAR-luokkien kilpailuja.
2017 Lewis Hamilton, Mercedes 2016 Lewis Hamilton, Mercedes 2015 Lewis Hamilton, Mercedes 2014 Daniel Ricciardo, Red Bull 2013 Sebastian Vettel, Red Bull 2012 Lewis Hamilton, McLaren 2011 Jenson Button, McLaren 2010 Lewis Hamilton, McLaren 2008 Robert Kubica, BMW 2007 Lewis Hamilton, McLaren 2006 Fernando Alonso, Renault 2005 Kimi Räikkönen, McLaren 2004 Michael Schumacher, Ferrari 2003 Michael Schumacher, Ferrari 2002 Michael Schumacher, Ferrari 2001 Ralf Schumacher, Williams 2000 Michael Schumacher, Ferrari 1999 Mika Häkkinen, McLaren 1998 Michael Schumacher, Ferrari 1997 Michael Schumacher, Ferrari 1996 Damon Hill, Williams 1995 Jean Alesi, Ferrari 1994 Michael Schumacher, Benetton 1993 Alain Prost, Williams 1992 Gerhard Berger, McLaren 1991 Nelson Piquet, Benetton 1990 Ayrton Senna, McLaren 1989 Thierry Boutsen, Williams 1988 Ayrton Senna, McLaren 1986 Nigel Mansell, Williams 1985 Michele Alboreto, Ferrari 1984 Nelson Piquet, Brabham 1983 René Arnoux, Ferrari 1982 Nelson Piquet, Brabham 1981 Jacques Laffite, Ligier 1980 Alan Jones, Williams 1979 Alan Jones, Williams 1978 Gilles Villeneuve, Ferrari 1977 Jody Scheckter, Wolf 1976 James Hunt, McLaren 1974 Emerson Fittipaldi, McLaren 1973 Peter Revson, McLaren 1972 Jackie Stewart, Tyrrell 1971 Jackie Stewart, Tyrrell 1970 Jacky Ickx, Ferrari 1969 Jacky Ickx, Brabham 1968 Denny Hulme, McLaren 1967 Jack Brabham, Brabham