Kauden kuudes formula ykkösten osakilpailu, Monacon Grand Prix, ajetaan viikonloppuna Välimeren rannalla. Vuorossa on samalla sarjan ainoa todellinen katurata ja myös sarjan lyhyin (3,340 km) rata.
Mukana olevista kuljettajista neljä on aikaisemmin onnistunut voittamaan Monacon kilpailun: Michael Schumacher, David Coulthard, Juan Pablo Montoya ja Jarno Trulli. Schumille se on onnistunut peräti viisi kertaa, kahdesti Benettonilla ja kolmasti Ferrarilla. Coulthard on ottanut molemmat voittonsa McLaren-Mercedeksellä, Montoyan voitto tuli BMW Williamsilla ja Trullin Renaultilla. Näistä kuljettajista ainoastaan Schumacher jatkaa tallissa (Ferrari), jossa hän otti viimeisen Monacon voittonsa. Muiden työnantajat ovat voittojen jälkeen vaihtuneet.
Vaikka voittamisen kokemusta löytyy peräti neljältä kuljettajalta, tuntuu todennäköiseltä, että sunnuntaina voittajaksi ajaa kuljettaja, joka ei aikaisemmin ole Monacon kilpailua voittanut. Oma arvaukseni osuu akselille Kimi Räikkönen-Fernando Alonso-Giancarlo Fisichella. Räikkönen sen takia, että suomalaiskuljettajan viime kilpailujen esitykset ovat olleet suorastaan tyrmäävän hyviä. Alonso kuuluu joukkoon, koska hän on ajanut kaikki kauden osakilpailut hyvin, ja Fisichellan suosikin asemaa puolustelen sillä, että hän on aina ollut vahva Monacossa, autoista riippumatta.
Suosikkien lisäksi mahdollisuuksia on monella muullakin, sillä syherö ja keskinopeudeltaan hidas katurata antaa poikkeuksellisia tilaisuuksia niille, jotka saavat kaiken toimimaan hyvin. Vaikka Toyotan puolelta on kuulunut sellaisia viestejä, että heidän nykyinen TF105-autonsa ei olisi Monacon radalla parhaimmillaan, silti sekä Jarno Trulli että Ralf Schumacher voivat olla viikonlopun yllättäjiä. Ferraria ei saa koskaan laskea ulos vaihtoehdoista. Jos talli on löytänyt punaisiin autoihinsa hyvin toimivat Bridgestonen renkaat, niin Michael Schumacher voi kamppailla uransa kuudennesta Monacon voitosta siinä missä kuka tahansa muu kuljettaja.
BMW Williamsin alkukausi on ollut vaatimaton, mutta aika-ajoissa aina hyvin ajava Mark Webber voi olla yksi yllätysonnistujista. Talli kävi Vallelungan radalla testaamassa muiden juttujen lisäksi lähtöjä, ja voittaakseen he tarvitsevat hyvän lähdön, jos aika-ajo muuten onnistuu hyvin. Webber nopeana aika-ajajana voi yltää kauden parhaaseen tulokseensa, mutta se edellyttää onnistuneen aika-ajon lisäksi hyvää lähtöä. Nick Heidfeldin kovuuteen en jaksa uskoa, vaikka pienikokoinen saksalainen on urallaan kerinnyt voittamaan Monacon katuradalla sekä F3-, että F3000-luokan kilpailut.
Voittojuhliin tulevat osallistumaan korkeintaan Renaultin, Ferrarin, McLaren-Mercedeksen ja Toyotan kuljettajat. Kaikki muut jäävät taistelemaan hajapisteistä, jotka toki voivat olla erittäin arvokkaita, nimenomaan Monacosta ansaittuina.
Viimeisissä osakilpailuissa renkaiden osuus on ollut erittäin tärkeä, kun kyse on ollut Bridgestonen mahdollisuuksista Michelinin renkaita vastaan. Se vaakakuppi on nyt vahvasti Michelinin puolella, mutta Monacon katurata voi olla käänteentekevä paikka siinäkin sodassa. On epätodennäköistä, että Bridgestonen "räpiköinti" jatkuisi syksyyn asti. Tapahtuu sillä rintamalla sitten mitä tahansa, niin kovaa sotaa käydään myös Michelinin leirin sisällä. Renault vastaan McLaren-Mercedes ja Toyota vastaan BMW Williams. Jos yksi niistä saa renkaansa toimimaan erittäin hyvin, ei se välttämättä tarkoita sitä, että muutkin onnistuvat siinä työssä. Siksi viikonlopun voittajan veikkaamiseen liittyy enemmän epävarmuustekijöitä kuin yleensä. On hyvin mahdollista, että sunnuntaina F1-sarja 2005 saa uuden voittajan. Ja jos ei sarja saa uutta voittajaa niin toivotaan, että Monacon osakilpailu sen saisi joka tapauksessa.
Mustakarin kuljettaja-arviot
Kimi Räikkönen, McLaren-Mercedes
Kimi Räikkönen on tällä hetkellä F1-sarjan "kuumin kuljettaja" ja vanha viisaus sanoo, että silloin on taottava, kun rauta on kuumaa. Räikkösen ilmiömäiset paalupaikat niin Imolassa kuin Barcelonassa osoittivat, että hänellä ja McLarenilla on nyt eväät kärkipään lähtöpaikan valloittamiseen, joka Monacon radalla olisi todella tärkeä saavutus. Radalla kun ohittaminen on käytännöllisesti katsoen mahdotonta.
Fernando Alonso, Renault
Jokaisessa osakilpailussa tällä kaudella palkintokorokkeella seissyt Alonso jatkanee vahvoja esityksiä myös viikonloppuna. Renaultin korkea luotettavuustaso ja auton erinomainen kilpailukyky yhdessä Alonson hyvän ajamisen kanssa tekevät siitä kiusallisen hyvän "paketin" muita vastaan. Kaikki muut sijat kuin palkintosijat olisivat pettymys.
Giancarlo Fisichella, Renault
Vaikka Fisicon kausi avausta lukuun ottamatta ei ole ollut loistokas, nyt on tullut aika ponnahtaa takaisin kärkikamppailuihin. Giancarlo on aina ajanut Monacon katuradalla hyvin ja tulee tekemään sen tälläkin kerralla, kun käytettävissä on hyvä auto.
Michael Schumacher, Ferrari
Viidesti Monacossa voittoon ajanut Schumi haluaa varmasti menestyä viikonloppuna hyvin. Vaikka hänen käytössään oleva "paketti" ei ole ollut läheskään niin hyvä kuin Ferrarilta olisi voitu odottaa, Schumi voi saada sen toimimaan kapealla katuradalla yllättävän hyvin. Auton ajettavuus ja kuljettajan taidot ja rohkeus merkitsevät Monacon radalla paljon enemmän kuin raaka moottorista saatava voima ja renkaiden täydellisyys. Näistä syistä Schumi voi olla odotettua vahvempi.
Juan Pablo Montoya, McLaren-Mercedes
Kätensä tenniksen rystylyönnissä loukannut Juan Pablo on nyt tervehtynyt kuntoon ja pääsee pitkästä aikaa näyttämään todellista osaamistaan. Yhden Monacon voiton itsevarmuudella Montoya saattaa yllättää kaikki muut, vaikka ei sovi sitäkään unohtaa, että millään muulla radalla ei kuljettaja joudu vääntämään ohjauspyörää niin tiuhaan tahtiin ja niin pitkään kuin Monacon radalla. Se voi koitua kohtalokkaaksi, jos olkapää ei sittenkään ole täysin 100 % kunnossa.
Teksti: Erkki Mustakari 15.5.2005
(MTV3)