Tänään vietetään kansainvälistä Black Friday -päivää, jolloin moni yritys tarjoaa alennusta erilaisista tuotteistaan ja palveluistaan. Korona on kuitenkin muuttanut kuluttajien käyttäytymistä.
Verkkokauppa.comin markkinointi- ja viestintäjohtaja Seppo Niemelän mukaan kuluttajat ovat asioineet vilkkaammin verkon puolella.
Yritys pitää liikkeensä tänään auki vuorokauden ympäri.
– Yöllä oli hieman jonoja, mutta maltillisemmin kuin tavallisesti, hän kertoo.
Niemelän mukaan erityisesti elektroniikalle on ollut kysyntää koronan myötä.
– Nopeasti näkyi se, että ihmiset joutuivat etätöihin ja halusivat varustaa työpisteitään.
Niemelä kertoo esimerkiksi sähköpöytien menneen kaupaksi. Myös web-kamerat myytiin loppuun yhdessä vaiheessa.
Vastuullinen kuluttaminen nousussa
Kaupan Liiton pääekonomisti Jaana Kurjenojan mukaan vastuullinen kuluttaminen on ainakin kasvussa puheiden perusteella.
– Kyseessä ei ole vain hifistelijöiden trendi. Esimerkiksi digiostamisen edelläkävijät ovat heränneet siihen, että ei haeta mahdollisimman halpaa hintaa, vaan kulutetaan vastuullisesti, hän täsmentää.
