Miksi mopokortin suosio romahti?

Mopokorttitutkintojen määrä on romahtanut viime vuonna voimaan tulleen uudistuksen jälkeen. Uudistuksessa kortin saamisen vaatimukset tiukkenivat ja kortin hinta viisinkertaistui. Kortin saaminen edellyttää nyt koulutusta sekä mopolla käsittelykokeen ja mopoautolla ajokokeen.

Uudistus tuli voimaan kesäkuussa 2011. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tilastojen mukaan tutkintojen määrä on uudistuksen jälkeen puolittunut edelliseen vuoteen verrattuna. Mopotutkintoja suoritettiin viime vuoden kesäkuusta tämän vuoden maaliskuuhun noin 13 000, kun luku vuoden 2010-2011 vastaavana aikana oli noin 29 000.

– Väheneminen on suuri, mutta vasta myöhemmin näemme, miten pysyvä se on. Nuoret kuitenkin tahtovat sen mopon. Hinnan nousu voi vaikuttaa joidenkin kohdalla kortin hankkimiseen. Osa vähenemisestä selittyy sillä, että kaikki kynnelle kykenevät suorittivat kortin ennen uudistusta, toteaa ryhmäpäällikkö Veijo Tuononen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.

Juuri ennen uudistuksen voimaantuloa keväällä 2011 korttia suoritettiin ruuhkaksi asti.

Mopokortin saamiseksi mopoilijalta vaaditaan nyt ajo- ja teoriakoulutukseen osallistumista sekä teoria- ja käsittelykoe. Mopoautoilijan on suoritettava käsittelykokeen sijaan ajokoe. Aiemmin mopokortin sai pelkällä teoriakokeella.

Tärkeintä turvallisuus

Kortin vaatimusten tiukennettua myös hinta kallistui. Mopokortin hinta autokoulussa suoritettuna ja viranomaismaksujen kanssa on autokoulusta riippuen noin 500-650 euroa, mopoautolla hinta voi olla enemmänkin. Aiemmin mopokortin sai noin sadalla eurolla.

– Hinnan sijaan tärkeintä on kuitenkin nuorten turvallisuus. Loukkaantumiset lisääntyivät rajusti viime vuosina. Mopoilijoiden tiedoissa ja taidoissa on ollut puutteita muun muassa risteysajossa. Uudistuksella yritetään vähentää onnettomuuksia, sanoo toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen Liikenneturvasta.

Uudistus ei näy vielä onnettomuustilastoissa, mutta vaikutuksia odotetaan muutaman vuoden kuluessa. Autokoululiitossa odotetaan selkeitä parannuksia turvallisuuteen.

– Palaute koulutuksesta on ollut erittäin positiivista sekä mopoilijoilta että heidän vanhemmiltaan. Alustavien selvitysten mukaan autokouluopetus on parantanut nuorten mopoilijoiden menestymistä teoriakokeessa, sanoo toimitusjohtaja Kaija Savolainen Autokoululiitosta.

Mopoilijoita menehtyy vuosittain kymmenkunta, loukkaantuneita on noin tuhat. Kuolleiden määrä on pysynyt viime vuodet lähes samana, mutta loukkaantumiset ovat kolminkertaistuneet kymmenen viime vuoden aikana.

Lisää muutoksia mopotutkintoon on luvassa tammikuussa 2013, kun uusi ajokorttilaki tulee voimaan. Tämän jälkeen koulutus ja tutkinto oikeuttavat ajamaan valinnan mukaan joko kaksipyöräistä mopoa tai mopoautoa, kun nyt samalla kortilla saa ajaa molempia. Mopoja on Suomessa liikennekäytössä noin 222 000.

Lue myös:

    Uusimmat