Miksei Valtteri Bottas saanut Leclerciä kiinni Hamiltonin tavoin? Mercedes-velho avasi syyn

Siinä missä Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi Ferrarin Charles Leclerciä vimmatusti kiinni Belgian F1-kisan lopussa, Valtteri Bottas ei kyennyt samaan. Mersun pääkisainsinööri Andrew Shovlin on nyt avannut taustat lopun tapahtumille.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Italian GP suorana 6.-8.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55,
2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Italian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Shovlin kertoo Bottaksen olleen yksinkertaisesti liian kaukana kärkitaistosta kisan loppupuolella. Tästä syystä Bottaksen moottoria säästettiin viimeisillä kierroksilla.

– Se moottoriasetus on vähemmän aggressiivinen ja säästää moottoria; varmistaa, ettemme aseta sille tarpeetonta painetta, Shovlin kertoi Mercedeksen jakamalla videolla

Mercedekseltä on udeltu näkemystä myös muun muassa siihen, kuinka monta kierrosta Hamilton olisi vielä tarvinnut ohittaakseen Leclercin. Tähän Shovlinin oli vaikea antaa yksiselitteistä vastausta: hän muistutti Ferrarin olleen todella nopea suorilla ja tiellä olleen myös hitaampia autoja, jotka olisivat yhä vaikuttaneet peliin.

– Todellisuus oli, että kisa oli vain 44 kierrosta pitkä. Meillä ei ollut riittävästi aikaa tehdä sitä (ohitusta), Shovlin sanoi ja kehaisi rehdisti Leclerciä voitosta.

Leclerc nappasi F1-uransa ensimmäisen voiton vajaan sekunnin erolla ennen Hamiltonia. Bottas jäi Leclercistä noin 12,6 sekunnin päähän.

Lue myös:

    Uusimmat