Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mikkeli mainostaa, että Saimaalla on varma saanti – kysyimme onko se totta: "Miten sen sitten kukakin tulkitsee"

Tätä Mikkelin kaupungin uutta markkinointikuvaa on jaettu sosiaalisessa mediassa eri saatesanoilla. Facebookissa kuvan yhteydessä todetaan esimerkiksi, että Saimaalla on varma saanti.
Tätä Mikkelin kaupungin uutta markkinointikuvaa on jaettu sosiaalisessa mediassa eri saatesanoilla. Facebookissa kuvan yhteydessä todetaan esimerkiksi, että Saimaalla on varma saanti.PIHLA LIUKKONEN KONTRASTIA / MIKKELIN KAUPUNKI
Julkaistu 21.09.2019 18:28

Eevi Kinnunen

eevi.kinnunen@mtv.fi

Mikkelin kaupunki on uudistanut brändinsä. Yhdessä uusista markkinointikuvista poseeraa mies atrain kädessä ja kala atraan piikeissä. Kuvaa on jaettu sosiaalisessa mediassa saatesanoilla "Saimaalla on varma saanti". Saimaan rannoilla on ennenkin kuultu vihjailevia iskulauseita.

Mikkelin viestintäpäällikkö Heidi Hänninen kuulostaa puhelimessa siltä, että hän ei vastaa kysymyksiin atrain-kuvasta ensimmäistä kertaa. Se onkin totta, sillä asiasta uutisoi aiemmin Länsi-Savo. 

Hänninen painottaa, että kaupunki on tehnyt kaksi vuotta brändiuudistusta. Mikkelin uuden brändin ydinviesti on, että kaupunki on "Rohkea yllättäjä". Uusia markkinointikuvia on otettu runsaasti, ja atrain-kuva on vain yksi kuva muiden joukossa.

Hännisen mukaan kaupungin uusissa kuvissa esiintyy useita paikallisia ihmisiä, ja tarkoituksena on nostaa esiin erilaisia vahvuuksia. Kuvia julkaistaan esimerkiksi Mikkelin sosiaalisen median kanavissa. 


Mikä tämän yksittäisen kuvan viesti sitten on?

– Yksittäisen kuvan viesti on, että Saimaalla on varma saanti tai Mikkelissä on varma saanti.

Hänninen sanoo, että kuvaa voi tulkita monella tapaa, mutta kaupungin ideointimuistion mukaan alkuperäisenä ajatuksena oli viitata kuvalla paitsi kalastamiseen myös hyvään elämisen laatuun ja upeisiin tontteihin.


Hännisen mukaan kuvaan ei pidä suhtautua liian totisesti. Kaupunki on saanut otoksesta pääasiassa positiivista palautetta, mutta osa ihmisistä on myös pahoittanut mielensä. Hännisen mukaan viestinnällä ei ollut tarkoitus loukata ketään.

Iso kysymys on, täyttääkö Mikkeli antamansa lupauksen siitä, että Saimaalla on varma saanti.

– Mielestäni me täytämme, mutta miten sen sitten kukakin tulkitsee.

Saimaalla vihjailtu ennenkin

Kaksimieliset keinot eivät ole kuntamarkkinoinnissa täysin uusia. Niitä näkyy esiintyvän ainakin Saimaan alueella.

Etelä-Karjalan entinen kunta Joutseno käytti iskulausetta "Tee se Joutsenossa – Saimaan kaupungissa". Sittemmin Joutseno liitettiin Lappeenrantaan. 

Mökkikuntana profiloitunut Puumala taas otti kaiken irti vuoden 2010 lämpöaallosta. Ylen mukaan Puumalassa oli alati kuuma, joten kunta alkoi mainostaa itseään Saimaan kauneimpana ja Suomen kuumimpana sekä Suomen kuumalana.

Kuntaliiton markkinointipäällikkö Eija Rautiainen sanoo, että kuntien vihjailevia brändejä ei ole pakko ajatella kaksimielisinä. Hänen mukaansa esimerkiksi Mikkeli on nyt onnistunut viestinnässä, sillä uudet kuvat ja tekstit pysäyttävät ihmiset niiden äärelle.

Vihjailevuutta pahempaa on Rautiaisen mielestä hajuton ja mauton viestintä. Esimerkiksi "Hyvä elää" -tyyppinen iskulause ei toimi.

– Se ei sano kenellekään mitään.

Rautiaisen mukaan hyvä ydinviesti sopii kunnan identiteettiin, herättää jonkinlaisia tunteita, mutta ei loukkaa ketään. 

Jos kunnan viesti jää ihmisten mieleen, siitä voi olla hyötyä esimerkiksi matkailulle. Turistit saattavat Rautiaisen mukaan poiketa esimerkiksi Puumalaan, kun muistavat, että paikka on kuuluisa lämmöstään. 

Lisää aiheesta:

Suomi brändäytyy: Kiinnostaisiko muutto onnellisten Vaasaan vai löytyisikö loppuelämän kotisi pessimistisestä Puolangasta?Näetkö sinä tässä jotain rietasta? Iisalmi uudisti logonsa – myös kaupungin seurakunnan logo tirskahduttaa: "Iisalmessa maistuu rakkaus"Tšernobyl-meemistä tuttu Kouvola houkuttelee uusia asukkaita ilmaisella omistusasunnolla ja työpaikalla – "Mielikuva täytyy muuttaa"Tubettaja muuttaa vuodeksi Lappiin – perheen elämänmuutoksella elvytetään mielikuvia elämästä maaseudulla: "Olemme Sodankylän kanssa vähän kuin kihloissa"Pikkuruinen Iin kunta nousi maailmankartalle – 15-vuotias Tomas Jääskelä esiintyy BBC:n hehkutetulla videolla: "Vähän meinasi stressata" ”Yritykselle on tosi iso riski, jos se ei ole mitään mieltä mistään” – Kiekkoseura TPS ja Finlayson kohahduttivat ottamalla kantaa
MikkeliKunnatKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Mikkeli
  • Eilen20:15
    Henkirikokset

    "Löin niin kovaa kun lähti" – nainen ehti huutaa vain yhden asian ennen vasaran iskua

  • Eilen14:31
    Henkirikokset

    Mikkelin murhakäräjät: 19-vuotias mielentilatutkimukseen

  • Eilen07:10
    Väkivaltarikokset

    Taksikuskin kauhunhetket: Vain välähdys ja Mikkelin murhasta syytetty iski veitsen kaulalle

  • ke20:08
    Henkirikokset

    Murhasta epäilty houkutteli nuorta naista ajelulle matkallaan verityöhön – yhdessä kuvassa karmiva yksityiskohta

  • ke15:50
    Henkirikokset

    Mikkelin murhasyytetty ongelmakierteessä – kaveri epäili poliisille: "Hänellä ei ole tunteita"