Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Michael Schumacher kumoon Ferrarilla, Sebastien Loeb ralliautolla – ihmeteko jättiyleisön edessä teki Heikki Kovalaisesta hetkessä rocktähden

Heikki Kovalainen ja Sebastien Loeb esittäytyivät yleisölle ennen loppuottelua.
Heikki Kovalainen ja Sebastien Loeb esittäytyivät yleisölle ennen loppuottelua.2004 Getty Images
Julkaistu 22.05.2020 06:06
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Joulukuussa 2004 kovinkaan moni maailman moottoriurheilupiireissä ei ollut kuullut vielä mitään suomalaiskuskista nimeltä Heikki Kovalainen. Pariisissa ajetun Mestareiden kisan jälkeen hänet tunsivat ainakin Michael Schumacher ja Sébastien Loeb.

The Race of Champions on vuodesta 1988 lähtien järjestetty sähäkkä moottoriurheilutapahtuma – rattimiesten aatelin pikkujoulut – jossa eri autourheilulajien sankarit ajavat vastakkain eri menopeleillä.

Tapahtumassa kuskit pääsevät mittelemään taitojaan tasavertaisilla kalustoilla. Kyse on periaatteessa leikkimielisestä kisailusta, jos ultrakilpailijaluonteisten kuskien kohdalla voidaan tällaisesta koskaan puhua.

LUE MYÖS: Potkut lähellä jo tulokasvuonna – Heikki Kovalainen kertoo nyt raa'an totuuden urastaan: "McLarenilla ei ollut oikeastaan muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa kuskia"

Vuonna 2004 Heikki Kovalainen pääsi 23-vuotiaana lupauksena mukaan isojen poikien kerhoon, kun hän muodosti Suomen joukkueen yhdessä rallin kaksinkertaisen maailmanmestarin Marcus Grönholmin kanssa.

Mukana olivat myös uransa absoluuttisella huipulla ollut F1-sarjan seitsenkertainen maailmanmestari Michael Schumacher sekä ensimmäisen yhdeksästä tittelistään juuri varmistanut rallimestari Sébastien Loeb.

GettyImages-51823159Tästä illassa piti olla kyse: seitsenkertainen F1-mestari Michael Schumacher vastaan rallin tuore maailmanmestari Sébastien Loeb.2004 Getty Images

Kovalainen otti pudotuspelinä käydystä kisasta sensaatiomaisen mestaruuden kukistamalla peräjälkeen David Coutlhardin, Jean Alesin, Schumacherin ja lopuksi finaalissa Loebin. Hän nostaa yhä 16 vuoden takaisen tempun uransa kovimpien suoritusten joukkoon.

– Yksittäisistä kisoista Mestareiden kisa vuonna 2004 on aina sellainen. Schumacherin voittaminen Ferrarilla ja Sebastien Loebin kaataminen ralliautolla. Täysi Stade de France -stadion, niin siinä oli vähän sellainen rockstarafiilis – ainut kerta, kun uralla on ollut, Kovalainen virnistää C Moren haastattelussa.

Yleisö sekosi Schumacherin lyömisestä

Kovalaisen ylivoima oli suorastaan musertavaa. Rata-autokuskien sarjan finaalissa Schumacher jäi kuin nalli kalliolle heti startissa Kovalaisen kiidettyä keulille Ferrarin 360 Modenalla ajetussa kisassa.

Ruutulipulla hän oli liki sekunnin ennen F1-legendaa Ferrarin tallipäällikön Jean Todtin seuratessa tulosta epäuskoisena. Kovalainen nousi kahteen otteeseen autonsa katolle tuulettamaan 60 000 katsojan yleisön nauttiessa täysin rinnoin Schumacherin lyömisestä.

Kaiken lisäksi Schumacheria rangaistiin seinäkosketuksesta kymmenen sekunnin aikasakolla.

LUE MYÖS: Heikki Kovalainen avautuu F1-uransa alamäkeen suistaneesta päätöksestä: "Suurin yksittäinen virhe urallani"

Finaalissa Kovalainen antoi kyytiä kotiyleisön suosikille Loebille, joka oli rallikuskien finaalissa kukistanut Grönholmin. Ennen ratkaisukoitosta Kovalaista jouduttiin jopa neuvomaan, miten ajaa Peugeot’n WRC-ralliautoa. Näistä lähtökohdista ei olisi ikinä uskonut, mitä seuraavaksi on edessä.

Loeb meni vaikeaksi tappiosta

Kovalaisen otettua jälleen loistavan lähdön Loeb sortui virheeseen heti ensimmäisessä pitkässä mutkassa. Tämän jälkeen ranskalainen oli koko ajan takaa-ajajana ja hävisi avauserän 0,8 sekunnilla. Kyseessä oli Kovalaisen ensimmäinen veto ralliautolla.

– Se oli mielenkiintoinen kisa. Hän on erittäin, erittäin nopea. Tein virheen, mutta hän oli myös todella nopea, joten tästä voi tulla todella vaikeaa, Loeb tunnusti tv-haastattelussa selvästi yllättyneenä.

17.00324275Heikki Kovalaisesta tuli 23-vuotiaana kaikkien aikojen nuorin Mestareiden kisan voittaja.

Toisessa erässä autoina olivat jälleen Ferrari 360 Modenat. Kovalainen oli nyt vikkelämpi heti startista. Loeb yritti vielä lopussa pelastaa kasvonsa, meni kahden stadionkierroksen jälkeen johtoon, mutta sortui tämän jälkeen ratkaisevaan virheeseen osuessaan seinään.

Maalissa Loeb oli edellä, mutta aikarangaistus nosti Kovalaisen mestarien mestariksi suoraan erävoitoin 2-0. Tällä kertaa Stade de Francen yleisö ei antanut suomalaiselle yhtä lämmintä tervehdystä.

Alesi oli tehdä kardinaalimunauksen joukkuekisassa

Joukkuekisassa Alesi ja Loeb löivät niukasti Grönholmin ja Kovalaisen loppuottelussa. Tässäkin taistossa Kovalainen otti erävoitot kummastakin ranskalaisesta, kunnes ratkaisevassa erässä Alesia vastaan hän koki tappion.

Tapahtuma sai kuitenkin erikoisen lopun. Alesi luuli jo voittaneensa ennen viimeisen kierroksensa loppuun viemistä, nousi autostaan ja tuuletti yleisölle. Jopa ratavirkailijat viittoivat häntä takaisin autoonsa.

GettyImages-51824250Heikki Kovalainen hävisi koko iltana vain yhden erän – ja senkin teknisen vian takia.2004 Getty Images

Lopulta Alesi tajusi jättimokansa ja syöksyi takaisin autonsa rattiin. Kertaalleen jo vaihdelaatikko-ongelman takia luovuttanut Kovalainen yritti vielä kiriä mestariksi, mutta Alesi ehti ilman turvavöitä ajetussa sekavassa loppuratkaisussa ruutulipulle ensimmäisenä.

Erätappio oli Kovalaiselle koko illan ainoa. Sekin tuli teknisen vian takia.

Lisää aiheesta:

Sébastien Loeb riisti Tommi Mäkiseltä ainutlaatuisen hetken – suomalainen sai viimeisen naurun hämmästyttävien käänteiden jälkeenTurkin GP:n topit ja flopit: Lewis Hamilton häkellytti jopa itsensä – Valtteri Bottaksen MM-taistelulle kuvaava loppuMonte Carlossa herättiin 20 vuotta sitten uskomattomaan aamuun: Tommi Mäkisellä kävi niin makea munkki, ettei se maistunut edes hänelle itselleen – "Ei ollut hauskaa"F1-lehdistökatsaus: Ferrarin kahden kukon kanalassa räjähti – ”Kaksi lasta törmäilyautoissa”Brasilian GP:n topit ja flopit: Voi Kimi, jos olisit tiennyt panokset loppuratkaisussa!Ennenaikainen voittotuuletus ja F1-legendan härskit puheet – Kanadan GP 1991 ratkesi erikoisella tavalla
F1Heikki KovalainenRalliMichael SchumacherUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"