Metro aloitti liikenteen Vuosaareen laskettua aiemmin

Helsingin Vuosaaren metrorata on avattu matkustajille. Tuhannet ihmiset ajelivat heti aamusta uudella itälinjalla. Uuden rataosuuden rakentaminen on sujunut jopa odotettua paremmin.

Uuden rataosuuden rakentaminen on sujunut jopa odotettua paremmin, sillä Vuosaaren metro valmistui etuajassa. Linja oli määrä avata liikenteelle vasta vuodenvaihteessa. Liikenneministeri Matti Aura (kok.) luonnehti metron toisen itähaaran avaamista suurtapahtumaksi.
-Itä-Helsinkiin metro on rakennettu oikealla tavalla. Metro on otettu huomioon kaupunkisuunnittelussa, minkä lisäksi muun rakentamisen ohjaamisessa on huomioitu metron tarjoamat liikenneyhteydet, Aura totesi avajaisissa Vuosaaressa. Uuden metrolinjan merkitystä alleviivasi osaltaan se, että presidentti Martti Ahtisaari otti hänkin osaa avajaisiin.

Espoon rakenne toisenlainen

Ministeri Aura otti avajaispuheessaan kantaa myös Helsingistä lännen suuntaan kaavailtuun metron jatkeeseen. Aura pahoittelee sitä, että lännen metroradan tilanne ei ole yhtä otollinen kuin nyt avatulla reitillä. Lännessä Espoon nykyiseen kaupunkirakenteeseen ei ole taloudellista rakentaa metroa, mikä Auran mielestä selviää ilman isoja suunnitteluprojektejakin.
-Espoossa on ensin rakennettu kaupunki lähes valmiiksi ja sen jälkeen alettu keskustella metrosta. Järjestys on väärä. Suunnittelun pitäisi koskea sitä, millainen kaupunkirakenne Espoossa tulee olla, jos sinne halutaan rakentaa metro.

Auran mukaan valtio ei ratkaise, jatketaanko pääkaupunkiseudulla metroa länteen. Myönteinen tai kielteinen päätös on Helsingin ja Espoon kaupunkien asia. Auran mielestä pääkaupunkiseudun kuntien kannanotoista on saanut kuvan, että valtion toivotaan ratkaisevan kysymyksen länsimetrosta. Keskustelu metron jatkamisesta on jatkunut vilkkaana vuosia.
-Jos Helsinki ja Espoo päättävät rakentaa metron länteen, valtio osallistuu sen rakentamiseen vastaavalla tavalla kuin Vuosaarenkin metron rakentamiseen, Aura totesi.

Metroasemilla tykättiin

Maallikkomielipide näytti Vuosaaressa kallistuvan siihen suuntaan, että metro olisi mielekäs kulkuväline myös Helsingistä länteen.
-Metro parantaa Vuosaaren seudun tilannetta ratkaisevasti. Olemme asuneet tähän asti periferiassa, metron myötä tämä poistuu, totaa vuosaarelainen Merja Heikkilä-Lehti. Hän arvelee metron vaikutuksen ulottuvan myös seudun statukseen: asuntojen hinta alueella kohonnee.

-Kannatan metron laajentamista myös länteen. Metro on pääkaupunkiseudulla aivan selvästi kätevin joukkoliikenneväline, Heikkilä-Lehti muistutti. Helsingin Itäkeskuksesta Vuosaareen johtavalla metrolinjalla on kolme uutta pysäkkiä, Puotila, Rastila ja Vuosaari. Itäkeskuksesta Puotilaan metro kulkee tunnelissa.

Vuosaaren metrorata on neljän kilometrin pituinen. Helsingin metroreitin kokonaispituus on nyt yhteensä 21 kilometrin mittainen. Maan alla metrorata etenee noin kuusi kilometriä. Asemia pääkaupungin metrossa on nyt 16. Vuosaaren metroradan rakennustyö alkoivat kesällä 1994.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat