Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Mersu-pomokin haluaa lisämeteliä moottoreihin – ei kuitenkaan paluuta vanhoihin myllyihin

2017 Getty Images
Julkaistu 02.06.2017 17:47
Toimittajan kuva

Juuso Taipale

juuso.taipale@mtv.fi

@JuusoTaipale

Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff on liittynyt joukkoon, joka haluaa muutosta nykyisiin F1-sarjan voimanlähteisiin.

Nykyiset V6-turbohybridit ovat saaneet runsaasti kritiikkiä melutasostaan, joka ei yllä lähellekään samaa tasoa aiempien V10- tai edes V8-moottoreiden mylvintää. Monet lajin ystävät pitävät tärykalvoja raastavaa äänimaisemaa oleellisena osana F1-sarjan mielenkiintoa, eikä nykyinen ratkaisu ei ole saanut juuri keneltäkään kiitosta.

Myös Wolff tunnustautuu moottorimelun ystäväksi.

- Ääni on oleellinen osa lajin viehätystä. Se antaa mielikuvan vauhdista ja voimasta. Nykyisen sukupolven voimanlähteissä tämä asia on taidettu kuitenkin unohtaa, Wolff toteaa Autosportille.

Siinä, missä monet haluavat formuloiden palaavan takaisin aiempiin moottoriratkaisuihin, astuu esiin Wolffin asema suuren autonvalmistajan työntekijänä.

- Moottoreilla liikkuva maailma siirtyy kohti hybridiaikakautta ja taloudellisuutta. En sano, että nykyiset voimanlähteet ovat täysin huono asia, mutta tulevia moottorisääntöjä mietittäessä ääni-asia täytyy myös nostaa esille.

Keskustelu F1-sarjan tulevaisuuden voimanlähderatkaisuista käy tällä hetkellä kuumana. Nykyisillä moottoreilla on tarkoitus jatkaa ainakin kauteen 2020 saakka.

Lisää aiheesta:

Mercedes-pomo Toto Wolff tiukkana: Moottorikehityksen tuplakulut täytyy välttääRed Bull –pomo F1-moottoriuudistuksesta: Fanien tulisi olla kuninkaitaF1-tallipomo yllättää – kehuu ensimmäisenä moottoriuudistustaF1-pomo: Fanien mielipide vaikuttanut tuleviin moottoreihinVerstappen toivoo V10-myllyjen palaavan F1-sarjaanEntinen F1-kuski: V6-moottoreista ei enää paluuta
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke09:01
    Alpine

    Täyskäännös: Autojätti sitoutunut F1-sarjaan

  • ti08:55
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenin uusi aluevaltaus – joutuu suorittamaan ajokokeen

  • ma17:28
    Red Bull

    Max Verstappen ylistää Red Bullin käänteen tehnyttä nimitystä: "Aiemmin olin matkustajana autossa"

  • ma11:39
    McLaren

    McLaren avasi matopurkin – Toto Wolff vihjaa peruuttamattomilla seurauksilla

  • ma10:27
    Haas

    F1-kuski: Kilpailukielto uhkaa